lurvtussarna

Alla inlägg den 18 januari 2013

Av Crissi - 18 januari 2013 00:29

I tisdags vilade vi, men igår var Pippi bra igen så på kvällen åkte vi på platsliggningskursen.
Första passet körde vi hakan i backen när jag lämnar henne. Hon har haft en tendens att lägga den fint i backen när jag står vid henne, men sen lyfta när jag lämnar för att till sist lägga ned den igen.

Men igår var hon jätteduktig. Superfina nedlägganden i början av passet. De blev tyvärr sämre sen när jag inte belönade dem och fröken blev lite trött. Men hon låg fint med hakan när jag gick ifrån henne. Vi tränade med lite tryck från sidorna för att hon inte ska ligga för löst.

Andra passet tränade jag mig i att slappna av och övertränade att gå ifrån långt. Tycker det är skitjobbigt att gå långt ifrån och lämna henne ur kontroll. Snälla Pippi stärkte mig lite genom att göra det klockrent! Hannas hundar låg på varsin sida och trots att hon fick dem att sätta sig och sen lägga sig igen så rörde sig inte Pippi. :) Nöjd!!
När vi var statister åt andra så vågade jag mig även på att ha henne lös vid något pass och det kändes jättebra.
Sen valde jag att inte göra nåt mer utan att behålla den goa känslan.


Idag har vi varit ute på äventyr igen. Tyvärr lite mer äventyr och mindre kurs än vad vi hade tänkt oss. Med en värdelös vägbeskrivning i näven som ledde oss käpprätt åt h*****e, en förvirrad matte och ett mörkt landskap där allt såg lika dant ut så blev det en väldigt massa tid åt förvirrad runtkörning ute i Hallands landsbygd.
Men, då är det tur att det finns snälla snälla godhjärtade hjältar som kan förgylla ens dag! Christer var en sådan idag. Han kom och lotsade oss rätt. Heja honom!


När vi väl hade hittat fram så var det dags för momentteknikskurs för Jenny.
Vårt första pass ägnade vi åt en entré då det var helt obestigen mark för oss. Den rätt okej. Med lite extra hjälp så fixade vi det och jag kunde belöna en okej uppställning. Sen passade vi på att utnyttja att Pippi inte träffat Jenny på länge och vi gjorde en tandvisning. Ett moment som jag kom på att vi inte tränat på väääääldigt länge. Kan ju vara bra att testa av. Det gjorde hon jättebra.
Sen petade vi lite i positionen i det fria följet. Hon satt inte riktigt lika långt fram vid starterna nu. Så där har ju hänt något om det nu inte bara var en slump. Men sen glider hon i stegen. Så vi fick testa lite nya grejer. Ska bli spännande att prova dem mer på egen hand och se om jag får till alla bra tips nu med omvändt lockande, handuttar, bakom-lår-belöningar mm.


Vårt andra pas gjorde Pippi en jättefin entré. Här var min tanke att träna en liten liten kedja med apport, övergång, kvarsittning, övergång, uppställning- belöning.
Har haft svårt att få till bra övergångar och jag vill inte tappa henne där.
Första apporteringen gick inte så bra. Jag glömde att det var lågt till taken och slängde apporten rätt upp i taket, kom av mig, pippi tjuvade och det blev lite soppa av det hela. Så vi gjorde om.
Andra gången gick det bättre. Första övergången kändes bra. Kvarsittningen gick bra, andra övergången kändes också bra, vi ställde upp och hon hade fin kontakt och jag kunde belöna. Kändes kanon att få till en bra övergång och uppställning att kunna belöna under tävlingslik träning med ett par nya människor som satt och tittade och Jenny som kommenderade!! Supernöjd! Visst, alla detaljer var inte perfekta, men det gjorde inte så mycket. Känslan idag var fin.


Morgondagen var tänkt som en ledig dag med mys och slapp. Husse är inte hemma och jag tänkte bara njuta och glida runder. Men på skrivbordet ligger bokföring och väntar och alla protokoll inför helgens rallytävling ska fyllas i... Har inte riktigt hunnit med så mycket som jag hade tänkt i veckan.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards