lurvtussarna

Alla inlägg den 13 januari 2013

Av Crissi - 13 januari 2013 21:41

Yes! Nu jäklar har vi kommit igång! Efter vårt långa, långa, långa uppehåll så är vi nu i full action! 
Denna veckan har varit en fruktansvärd vecka utanför hundträningen, och jag trodde aldrig jag skulle lyckas samla ihop mina trötta, spittrade tankar till något vettigt, men det har gått helt okej! 


Först den lilla träningen i hallen i förra veckan. I onsdags började vi en kurs i gruppmoment. Och så nu denna panghelgen med Karin Fischer Kristiansson! Wow, vilken helg vi har haft! Skulle kunna ha kvar Karin i en vecka till. 
I fredags var det föreläsning om Karins träningsfilosofi och om hur hon lägger upp sin träning och hur hon tänker om tävlingsträning. 
Sen på lördagen var det detaljer och momentteknik där jag och Pippi vågade oss på att testa rutan. Denna ruta, att fyra koner kan vara så läskiga. Men nu jäklar har jag fått inspiration och lust att ta tag i detta! Nu ska vi köra ruta till vi blir blåa i ansiktet! :D 


Sen tränade vi position i linförigheten. Jag fick flera nya bra idéer! Har liksom fastnat lite i en tanke som jag inte riktigt har tyckt fungerat. Pippi går för långt fram och jag har kört mycket med extern bakom och belönat när hon går där jag tror är bra. Har dock insett att jag haft henne för långt fram redan vid start... 
 Nu ska vi testa det här nya med henne längre bak vid starten, bättre starter där jag går som en "normal" förare och inte som en vilsen Crissi, sen får hon belöning på baksidan av låret när hon går bra. Ungerfär så... 

 

Efter luchen körde vi en platsliggning. Jag safade lite och stod rätt nära. Hunden bredvid henne satte sig och det var agility väldigt nära(!), men hon låg jättefint med hakan i backen! Det börjar sitta riktigt fint nu! Vi testade lite med sitt i grupp också. Måste börja träna det! Körde med lite omvändt lockande, men jag testade lite för mycket och svårt och när det nästan var slut började hon sjunka i kroppen. Hon hann dock aldrig lägga sig helt, för då fick hon lite hjälp. 


Sen tänkte jag träna gripande och apportering. Har ju haft sånna sjuka bekymmer med att få ihop alla delarna i tvåans apportering. Att få ut henne, ha bra fart, bra gripande och bra fart in och göra en ingång med apporten i munnen. 
Men när jag skulle visa mina bekymmer så gör hon sitt livs snyggaste apportering!!! Okej, ingången var lite sned, men allt annat var perfekt!!! Jättehärlig attityg, bra fart hela vägen och fint gripande. Hon sprang gärna ut utan hjälp och jag blev så lycklig så lycklig!! Känner hur tårarna kommer och tänker att nu kommer hela veckans ångest ut, nu bryter jag ihop totalt, men nejdå, kände mig bara dum i sisådär några minuter, sen gick det över. :) 


Sen blev det lite uppsitt-träning. Även där har vi kommit frammåt en bit. Vi har dock lååång bit kvar! Men det känns inte omöjligt längre. Fick lite bra tips och input om fjärr-träning. 


Sen fick man ju en massa bra tankar och idéer med sig hem i blocket från när man tittade på de andras träning! 
Och vad jag är sugen på att testa flera av dem! Måste träna snart igen! 


Sen idag var det mer helhet, kejdor, tävlingsträning, störningsträning och överträning. Idag var Emma och Siri också med. Jätteskoj! :) 


Första passet med Pippi gick inte alls bra. Pippi var jättetrött, jag var jättetrött och gav henne inte den stöttningen när vi gick in i hallen som hon behöver. Det var en ny hund i gruppen som hon hade jättejobbigt med och jag kände att vi inte riktigt var på samma våglängd och då blev jag jättenervös. 
Så det resulterade i en liten splittrad hund som drog ifrån mig två gånger. Jag blir überstressad, frustrerad och väldigt förbannad! 
Pippi var så fantastiskt duktig på lördagen! Hon imponerade verkligen på mig. Hon verkade ha mognat, tog ansvar, skvallrade på hundar och jobbiga situationer. Hon koncentrerade sig på övningarna och jag kände mig trygg när hon jobbade lös. Hon var klockren! Den känslan jag hade när vi åkte hem är obetalbar! 

Men men, vi fick backa tillbaka lite, göra det lite enklare och de andra passen körde vi inte så mycket kedjor utan vi pillade med inkallning med ställande och läggande, metallapporten, vi körde en liten liten kedja  med sitt, ligg, gå runt, sitt- transport- ettans hopp. Sen gjorde vi sitt, ligg, gå runt, sitt- transport, uthopp. 
Och de andra passen gjorde hon mycket bättre! 


 

Sist visade Karin lite övningar med Qlura. 
Bl a lite träning av ordförståelse med apportbock, hoppet och konen nära varandra och att hunden ska välja rätt. Hon visade roliga störningsträningsövningar samt lite andra svårigheter som man kan träna på ett väldigt roligt sätt! 


Det har verkligen varit en toppenhelg! 
Nu ska jag försöka hinna smälta och bearbeta detta. Övningar ska testas och jag måste hinna störa på problem så att jag har nya saker att träna på till på torsdag då vi börjar på kurs för Jenny i momentteknik. 
Och på onsdag är det ju gruppmomentskursen igen, tills dess måste vi ha hunnit träna på våra nedlägganden. 
Och på lördag är det clinic i avståndsmomenten för Jenny. Vi rivstartar verkligen! :) 

På söndag får i alla fall Pippi vila, då ska jag döma rallycupens andra deltävling. 
Imorgon bitti ska jag ner till Helsingborg igen, sen håller jag i fortsättningskurs på kvällen. Tisdag är det valpkurs. En kväll ska vi preppa priserna inför cupen och på lördag kväll ska vi bygga banor och ställa iordning allt till cupen. 
Efter min kaosvecka ligger jag efter med massa jobb och bokföring och så tänkte jag hinna sova ut... Men på fredag ska jag vara ledig! Då är Andy iväg så då tänkte jag bara sova och slappa. 
Om jag nu har hunnit storstäda och slänga ut den eländiga granen innan dess som jag skulle ha gjort i veckan... 



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards