lurvtussarna

Alla inlägg den 10 september 2012

Av Crissi - 10 september 2012 23:20

Idag fick ett roligt och väldigt välbehövligt träningspass med träningsvänner ge vika för en massa tråkiga måsten... 
Efter en effektiv dag så börjar jag komma ifatt lite. Hoppas på att kunna vara lika produktiv imorgon och komma ikapp med allt som ska göras. 

Måste börja inse att man inte kan göra allt. Har varit ett par sjuka veckor och veckorna framöver är rätt fulla så jag vill ju gärna hålla ihop. Kroppen blir inte glad när jag försöker utföra mirakel.. 


Men efter kvällens kurser så kastade jag och Pippi oss i bilen för att åka ner till klubben och köra en liten stund. Vi jagade störningar och eftersom jag visste att de skulle ha kurser där ikväll så tänkte jag att det skulle bli ett bra träningstillfälle. Vi lyckades tom få med oss husse!!! 
Tyvärr så var kursarna inne... men lite störning blev det ändå när de gick ut från lokalen. 

Började med att träna Entre och små kedjor med två moment och transporter emellan. 
Först en liten linförighet som kändes ganska okej. Positionen är fortfarande inte den bästa när vi kör lite längre, och vissa svängar var sådär, men överlag en ganska bra känsla. 
Sen direkt efter det ett läggande under gång. 
Ett nyttigt test då hon nästan alltid får belöning efter linförigheter och jag brukar kedja läggandet, inkallningen ställandet när jag kedjar. 


Men hon var med på noterna och läggandet var helt okej. Hon valde att göra rätt moment i alla fall, ordförståelsen börjar bli bättre. Sen kunde det varit lite snabbare. 

Sen var tanken att kedja inkallning och ställande. Men när vi gör inkallningen så har det varit helt tomt en längre stund och plötsligt kommer en hund och en människa och går på gruset. Pippi tittar bort men gör en jättefin inkallning. Fint tempo och en riktigt snygg ingång, så jag passade på att belöna. 
Ställandet var jättebra. 


Sen tänkte jag prova kedja apport och hoppet. 
Men efter att inte ha tränat apport och hopp alls på hur länge som helst så gick det inte så bra... 
Har haft fullt fokus på linförigheten under sista tiden och lite läggande, inkallning och ställande. Har helt lagt apporten ochhoppet åt sidan. Hoppet har jag i stort sett aldrig tränat, det har bara fungerat. Och apporten brukar ju gå bra. Ett tag hade vi lite strul med nya apporter, men det lyckades vi träna bort. Men nu hade det kommit tillbaka... Nu var den nya apporten äcklig och skulle undersökas noga... Jaja. Vi busade och kampade lite med den sen lade vi det åt sidan. Det får vi helt enkelt träna mer på! 

Hopphindret har visst blivit lite laddat. Det brukar vi köra i rallylydnaden och då med lite mer flyt. Så nu är det stor dragningskraft till det. Vi tränade lite gå fram utan att hoppa, samt sitta kvar när jag står på andra sidan. Hon ville gärna hoppa när jag gjorde något med händerna eller husse sa "kommendera". Så det övade vi på. Jag måste kunna göra saker med händerna utan att hon hoppar. Jag kommer inte kunna ha 100% koll på händerna på en tävling när jag är nervös så det är mycket lättare att träna att Pippi ska klara armrörelser och bara hoppa på ordet "hopp". 
Det gick bra till sist. 

Ja, där är ju en del att jobba på tills tävlingen... Hur ska detta gå?? 

Frågan är vad ska vi fokusera mest på denna veckan? 
Uthållighet
Position
Apporten
Stadga i hoppet


Detaljer eller helhet? 
Eller båda? 

Samtidigt får vi absolut inte glömma attityden och känslan! 
Hon ska tycka det är lika roligt när det är dags för tävling som hon tycker att det är nu. Idag när vi gick på planen kändes hon riktigt go! Jag vill helst ha kvar den känslan när vi går av planen. 


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards