lurvtussarna

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2012

Bruksets främmande läskiga mark.

Av Crissi - 20 augusti 2012 22:58

Har funderat en hel del på det här med bruks... 


Har haft en vilja att hålla på med bruks ända sendan jag planerade att skaffa Pippi. Jag har dock ingen koll eller erfarenhet alls av brukset. När jag ska börja med något nytt så kommer prestationsångesten in i bilden. Tänker att jag måste göra rätt från början och lära in det på bästa möjliga sätt. 
Att jag måste göra det perfekt gör att det inte blir av eftersom jag inte vet vad det perfekta är! 

Tänkte att jag skulle gå en kurs. Men jag har inte hittat något bra. Eftersom jag måste lära in det på bästa sättet (hur nu det är) så måste jag ju hitta bästa instruktören som använder sig av bästa metoden som kan passa min hund.... Ja ni fattar, det blir jäkligt svårt! Speciellt eftersom det inte precis haglar av brukskurser.


Så nu tänkte jag att jag ska försöka tänja på mina gränser, strunta i allt och bara köra på! Nu får det bli fel. 
Bättre fel än inte alls alls försöker jag intala mig själv. 

Så nu ska jag försöka mig på att spåra med Pippi. Jag älskar ju blodspåret och har två hundar som råkar vara rysligt duktiga på detta. Nu har jag undvikt blodspåret med Pippi för att det tydligen kan förstöra för personspåret och jag tycker rysligt synd om Pippi som inte har fått spåra pga av mina begränslingar och hjärnspöken. 

Jag provade att lägga ett litet kort spår på en stor gräsmatta för ett tag sedan för att se om hon kom ihåg nåt ifrån de få spår vi har gjort tidigare (då hon var väldigt duktig). 
Det fick bli ett födospår. Jag hade putsat en stek, så det blev slamsor av rått nörkött och senor. 

Pippi älskade spåret!!! Hon spårade mer än gärna och till min förvåning så tyckte hon att själva spåret var så roligt att hon gick över flera köttbitar. Ett bra betyg enligt mig. 

Detta får mig att tro att jag måste göra pinnarna viktiga för henne om hon går över rått nötkött i spåret. 
Vad jag har förstått så lär många hunden att spåra för sig och plocka pinnar för sig för att sen sätta ihop dessa och de "råkar" gå på en pinne i spåret som de får belöning för om de hittar. 

Jag tänker att jag måste redan från börjar få henne att förstå att man spårar till en pinne som ger belöning. Att de är målen. Så varje sträcka till en pinne blir ju ett spår i sig, eller en delsträcka om man vill se det så. 

Tänker att man borde kunna ladda pinnarna till att börja med. Att de är superroliga. Sen lägga små korta spår till en pinne som ligger lite dold så att man verkligen måste jobba med nosen. Så pinnen är slutet. När hon har fattat detta så lägger man ett spår med två pinnar. Så efter första pinnen så får hon godis och sen som ytterligare belöning så får hon fortsätta eller "ett spår till" så att säga. 


Tänker att om jag inte lägger in pinnarna från början och hon inte är intälld på "spåra pinne" så kanske hon går över dem eller väljer bort dem för att få fortsätta spåra även om hon kopplat dem till belöning. Om hon nu fortsätter att gilla spår så mycket som hon verkar göra. 

Känner att det fortfarande är ganska så ofärdiga tankar och ideér som landade i mitt huvud häromdagen. 
Och vad vet jag, för den brukserfarna kanske det här låter som rena vansinnet?? Eller vad säger ni som kan?

Skulle gärna vilja komma ut och testa en tävling någon gång.



 
 
Elisabeth

Elisabeth

20 augusti 2012 23:56

Tycker det låter som väldigt vettiga tankar och ideer!!! Bara kör på.
Jag är ingen expert men tycker det låter bra.
Jag introducerade bara pinnarna väldugt snabbt hemma

http://merlinomio.wordpress.com

 
Elisabeth

Elisabeth

20 augusti 2012 23:57

en gång tror jag. la ut dem på gräset o varje gång de intresserade sig för dem klickade o belönade jag o lekte lite med pinnen. sen la jag dem rakt upp o ner i spåret o de fattade direkt. spåren blev roligare med pinnarna på nåt sätt

http://merlinomio.wordpress.com

 
Madelen

Madelen

21 augusti 2012 07:34

Låter som en utmärkt plan. Jag körde utan pinnar till en början med bästa leksaken eller en snusdosa med mjukost i på slutet, för att inte blanda in pinnar till en början. Sätt pinnen i ett snöre och lek med den utanför spåret och lägg den sen i spåret och lek med den direkt hon är vid den, vänta inte pl tydliga markeringar till en början. Så klart du ska tävla spår! Du får gärna fråga om du känner dig osäker på något, jag är också ny men har i alla fall klarat mig genom appellen och har en bra uppfödare som kan spår :)

http://tokryck.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Crissi - 20 februari 2013 15:34


 Hoppas på turen. Turen att vinna ett presentkort på Halmstad Hundsim. Ni kan också vara med. Klicka på bilden så kommer ni till tävlingen.      ...

Av Crissi - 5 februari 2013 15:54

Igår hade vi avslutning på platsliggningskursen för Hanna.  Kursen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, hade tänkt gå med både Jennie och Pippi. Men då kursen hamnade precis brevid ett IPO-gäng som låter VÄLDIGT mycket så blev det lite för bra...

Av Crissi - 25 januari 2013 22:18

Jag förstår inte riktigt varför en del hela tiden måste välja sida. Väljer man att gilla en sak så tycks det per automatik vara så att man måste ogilla motsatsen eller alternativen.    Så känner jag ibland med en del hundsporter som finns. Som nä...

Av Crissi - 19 januari 2013 01:20

Min hjärna känns helt seg just nu. Lite som att den badar i kolasås. Tyvärr känns den så allt oftare nu för tiden, vet inte om det har varit ovanligt mycket tankar som trängs i den eller om det är den här nya höga åldern som infann sig för ett par da...

Av Crissi - 18 januari 2013 00:29

I tisdags vilade vi, men igår var Pippi bra igen så på kvällen åkte vi på platsliggningskursen. Första passet körde vi hakan i backen när jag lämnar henne. Hon har haft en tendens att lägga den fint i backen när jag står vid henne, men sen lyfta när ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards