lurvtussarna

Alla inlägg den 20 augusti 2012

Av Crissi - 20 augusti 2012 22:58

Har funderat en hel del på det här med bruks... 


Har haft en vilja att hålla på med bruks ända sendan jag planerade att skaffa Pippi. Jag har dock ingen koll eller erfarenhet alls av brukset. När jag ska börja med något nytt så kommer prestationsångesten in i bilden. Tänker att jag måste göra rätt från början och lära in det på bästa möjliga sätt. 
Att jag måste göra det perfekt gör att det inte blir av eftersom jag inte vet vad det perfekta är! 

Tänkte att jag skulle gå en kurs. Men jag har inte hittat något bra. Eftersom jag måste lära in det på bästa sättet (hur nu det är) så måste jag ju hitta bästa instruktören som använder sig av bästa metoden som kan passa min hund.... Ja ni fattar, det blir jäkligt svårt! Speciellt eftersom det inte precis haglar av brukskurser.


Så nu tänkte jag att jag ska försöka tänja på mina gränser, strunta i allt och bara köra på! Nu får det bli fel. 
Bättre fel än inte alls alls försöker jag intala mig själv. 

Så nu ska jag försöka mig på att spåra med Pippi. Jag älskar ju blodspåret och har två hundar som råkar vara rysligt duktiga på detta. Nu har jag undvikt blodspåret med Pippi för att det tydligen kan förstöra för personspåret och jag tycker rysligt synd om Pippi som inte har fått spåra pga av mina begränslingar och hjärnspöken. 

Jag provade att lägga ett litet kort spår på en stor gräsmatta för ett tag sedan för att se om hon kom ihåg nåt ifrån de få spår vi har gjort tidigare (då hon var väldigt duktig). 
Det fick bli ett födospår. Jag hade putsat en stek, så det blev slamsor av rått nörkött och senor. 

Pippi älskade spåret!!! Hon spårade mer än gärna och till min förvåning så tyckte hon att själva spåret var så roligt att hon gick över flera köttbitar. Ett bra betyg enligt mig. 

Detta får mig att tro att jag måste göra pinnarna viktiga för henne om hon går över rått nötkött i spåret. 
Vad jag har förstått så lär många hunden att spåra för sig och plocka pinnar för sig för att sen sätta ihop dessa och de "råkar" gå på en pinne i spåret som de får belöning för om de hittar. 

Jag tänker att jag måste redan från börjar få henne att förstå att man spårar till en pinne som ger belöning. Att de är målen. Så varje sträcka till en pinne blir ju ett spår i sig, eller en delsträcka om man vill se det så. 

Tänker att man borde kunna ladda pinnarna till att börja med. Att de är superroliga. Sen lägga små korta spår till en pinne som ligger lite dold så att man verkligen måste jobba med nosen. Så pinnen är slutet. När hon har fattat detta så lägger man ett spår med två pinnar. Så efter första pinnen så får hon godis och sen som ytterligare belöning så får hon fortsätta eller "ett spår till" så att säga. 


Tänker att om jag inte lägger in pinnarna från början och hon inte är intälld på "spåra pinne" så kanske hon går över dem eller väljer bort dem för att få fortsätta spåra även om hon kopplat dem till belöning. Om hon nu fortsätter att gilla spår så mycket som hon verkar göra. 

Känner att det fortfarande är ganska så ofärdiga tankar och ideér som landade i mitt huvud häromdagen. 
Och vad vet jag, för den brukserfarna kanske det här låter som rena vansinnet?? Eller vad säger ni som kan?

Skulle gärna vilja komma ut och testa en tävling någon gång.



Av Crissi - 20 augusti 2012 10:59

Gårdagens tävling väger upp för lördagens fjasko! 

Skickade in en anmälan i sista sekund till rallytävlingen i Helsingborg, lite som en tröst för att vi inte kunde starta i lydnadstävlingen i Oskarström då flickorna började löpa. Och vilken tröst det blev! 

Jennie var egentligen uppflyttad till mästarklassen, men jag ville ha lite bättre poäng till listan som rasklubben har och vi är inte alls redo för mästarklassen. Mitt mål var 85p då vi skulle hoppa upp ett par steg på listan. Jag vet ju att hon kan och skulle kunna få mycket högre om hon är i form. Tyvärr så var hon inte alls det igår. Det var väldigt varmt och Jennie var inte alls på hugget. Hon ville knappt leka ens. Så det var en seg Jennie på planen. 
Vi fick lite retligt ihop 84p... 


Det var Pippis dag istället! Denna lilla räka slutar aldrig att förvåna mig. Hon blir bara bättre och bättre för varje dag! Efter en liten svacka kan man väl säga att vi har gjort comeback. Det var en fröjd att tävla med henne, vi gick verkligen in i vår bubbla och det fanns inget annat runt oss. Vilken känsla, jag blir lycklig i hela kroppen när jag tänker på det! Vi vann klassen med 98p! 
Jag är kanske är rysligt barnslig, men jag älskar att stå på prispallen och jag älskar priser. Igår var det än en gång en väldig massa priser. Vi kom hem med en fodertunna full med ett paraply, en ryggsäck, ett första hjälpenkit, solskydd, en reflex, ett tuggben, en klocka och en stol (jag kan ha glömt något). Jätteskoj!
Med 94, 92 och 98 poäng i avancerad klass är vi nu uppflyttade till mästarklassen. Det ska bli såå roligt att få träna på nya skyltar! Börjar bli rätt trött på dessa faktiskt. 


Skylten som har tagit mest ytrymme i mina tankar är "konen". Där man ska skicka ut hunden på två meter till en kon. Hunden ska hamna max en halvmeter ifrån konen men den får inte röra den. 

Hur ska jag lära in detta?? Som jag har funderat! Jag tror inte på att shejpa in det helt för då tror jag risken kommer bli att hon rör den. Och jag vill inte att hon sk leta efter en targetplatta i marken då jag är rädd för att få nosande i marken. Så efter mycket grubblande kom jag på hur jag ska försöka göra! Jag har ju lärt henne att runda ett ben på köksbordet här hemma eller en pinne i marken (från ett hinder). Jag borde kunna överföra detta på en kon, att runda konen. Sen är hon väldigt duktig på ordet "stanna", så sen stannar jag henne när hon är där borta vid konen. Jag tror verkligen på denna idén och jag hoppas att det blir bra! 


Nu blir det tävlingsvila för hundarna i ett par helger då det blir mycket jobb och grejer för mig. Funderar på att starta Jennie i avancerad en gång till i slutet på september för att ändå försöka få lite bättre poäng. Sen blir det en uställning för Pippi samma helg. 


I början på oktober har jag som mål att starta Jennie i lydnaden. Så fram tills dess ska vi hårdträna med på platsliggning. Vi har ju nu uppfyllt årets mål i rallyn (att båda tjejerna är uppflyttade till mästarklassen), men jag har målet att ta ett LP kvar med Jennie. 

Jag har ju blivit lite sugen på att starta Pippi också i lydnaden. Vi får ju tävla gratis i lydnaden i Höör samma helg i oktober som jag tänkte tävla med Jennie. Förra året tävlade jag med Pippi där och vann då domarens pris så vi har en tävling till godo där under detta året... Borde kanske satsa på det?! 


Sen skulle jag vilja starta Pippi i mästarklassen helgen efter lydnadstävlingarna i oktober. 


Men vi får se hur det går och vad som händer. Är lite trött på allt körandet just nu...
Har varit lite slö i sommar med hundarnas simträning, så det måste vi ta tag i också. 


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards