lurvtussarna

Direktlänk till inlägg 26 juni 2012

Pippi på äventyr

Av Crissi - 26 juni 2012 00:57

Jag var i Värmland förra helgen och höll rallykurs. Pippi fick hänga med mig upp på äventyret. 

En resa som innebar att vi fick tillfällen att träna på flera nya ställen. På lördagen så var vi dessutom på rallytävling. Själva tävlingen gick katastrof, efter att ha åkt bil i massa mil, för att sen ligga i bilen när matte höll kurs till sent på kvällen, för att sen sova borta, och sen ligga ännu fler timmar i bilen så fanns det noll fokus kvar! Inte alls konstigt. 


Men vi var på tävlingen tidigt på morgonen, och på förmidaggen innan Pippi var helt slut av sin uppgift att vakta bilen så fick vi ett jättebra träningspass.Det var en tävling som såg helt annorlunda ut än här nere. Rallytävlingarna här nere är ju störningsfria som det bara går! Man går igenom ett stort vakum innan man kommer fram till en plan utan pubilk eller hundar i närheten. Det enda som finns är en domare och en skrivare i stort sett (och ibland så undrar jag iof om inte det är svårare, för när något sticker ut så mycket som en människa gör på en tom plan så blir hundarna mer nyfikna än om där står flera). Men på den här tävlingen så var det massor med störning!! 

Det var tält och pubilk runt om, hundar rörde sig överallt och på sama plats var det även utställning och lydnadstävlingar. Dte fanns en markering kanske 1,5 meter utanför bangränsen och sen där utanför var det full rulle. Något helt nytt för oss och detta hade jag inte räknat med. Trodde aldrig att min stackars hemmatränade hund skulle klara detta. 


Men när jag tog ut henne på förmiddagen för att känna av henne lite i miljön så överraskade hon mig. Hon jobbade jättefint trots allt runt omkring. Jag kunde både träna små detaljer och sätta ihop lite längre kedjor med fin fokus. Vi kunde även gå runt bland de andra hundarna i ganska trånga passager och hon skötte sig fint. Så underbart skönt!

Sen var vi ute och gick en promenad på kvällen. Då gick vi med fem andra hundar, alla ikoppel och hon behövde inte hälsa på någon av dem. Ändå gick hon väldigt nära dem, och hon var snäll hela tiden. Jag tror hon tyckte det var riktigt skönt att inte behöva hälsa på dem. Så himla nyttigt! 
På morgonen där efter så fick hon springa lös i skogen ihop med en pumitik och trots att den sa till henne en gång så åt hon inte upp den. 

Jag fick även ett kvitto på att all vår socialträning har gett fint resultat i helgen, då Pippi kravlade i knät och tiggde kel och gos (och ett och annat chips) av de vi bodde hos. 
På söndagen fick Pippi vara lite visningsobjekt. Att visa hur man tränar bakdelskontroll på en pall är en av Pippis favoriter! Hon far glatt upp och ner på pallen och snurrar. Det här med att pausa har vi visst tappat lite. :P 
Jag kan ju inte vara riktigt lika fokurserad på henne när vi bara visar som när vi tränar själva och det tror jag fröken har kommit på. Hon var så rysligt duktig på att pausa förr och jag kunde lägga henne någon stans för att göra saker och sen kalla på henne när vi skulle jobba igen. Vi får nog fräscha upp den kunskapen lite tror jag... 
När vi kom hem sen på kvällen så var vi rätt trötta både hon och jag!

 
Den här bilden på oss tog Lena, en kursdeltagare.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Crissi - 20 februari 2013 15:34


 Hoppas på turen. Turen att vinna ett presentkort på Halmstad Hundsim. Ni kan också vara med. Klicka på bilden så kommer ni till tävlingen.      ...

Av Crissi - 5 februari 2013 15:54

Igår hade vi avslutning på platsliggningskursen för Hanna.  Kursen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, hade tänkt gå med både Jennie och Pippi. Men då kursen hamnade precis brevid ett IPO-gäng som låter VÄLDIGT mycket så blev det lite för bra...

Av Crissi - 25 januari 2013 22:18

Jag förstår inte riktigt varför en del hela tiden måste välja sida. Väljer man att gilla en sak så tycks det per automatik vara så att man måste ogilla motsatsen eller alternativen.    Så känner jag ibland med en del hundsporter som finns. Som nä...

Av Crissi - 19 januari 2013 01:20

Min hjärna känns helt seg just nu. Lite som att den badar i kolasås. Tyvärr känns den så allt oftare nu för tiden, vet inte om det har varit ovanligt mycket tankar som trängs i den eller om det är den här nya höga åldern som infann sig för ett par da...

Av Crissi - 18 januari 2013 00:29

I tisdags vilade vi, men igår var Pippi bra igen så på kvällen åkte vi på platsliggningskursen. Första passet körde vi hakan i backen när jag lämnar henne. Hon har haft en tendens att lägga den fint i backen när jag står vid henne, men sen lyfta när ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards