lurvtussarna

Alla inlägg under maj 2012

Av Crissi - 21 maj 2012 00:09

Hade något sett mig och Pippi idag på tävlingen i Falkenberg så hade de nog aldrig kunnat gissa att vi har fått 100p på en tävling... 
En urusel prestation gjorde vi idag.
Förrförra gången så fick vi 69p, men då kände jag ändå att vi gjorde en bra runda. Pippi jobbade fint och var med bra. Vi gjorde lite missar då vi inte tränat allt färdigt och så tyckte jag att bedömningen var rätt hård. Vi hade ändå en bra känsla.

Igår fick vi än en gång 69p. Vadå störigt??
Då flöt hon iväg från mig två gånger (den ena gången till åttan) och vi fick där två tior. Sen fick vi en tia på tre steg bakåt, och i protokollet så står det "backar ej". Jag fattar absolut inget ting av det! Jag tyckte hon gjorde den övningen skitsnyggt. Hade varit intressant att haft den filmad...
Sen fick vi en "sned" på någon skylt, vet inte när det skulle ha varit. Att hon flyter iväg är ju inte alls bra, det måste vi jobba på. Men där emellan gick hon fint och gjorde många jättefina detaljer!

Så idag då. Katastrof! Hon var inte alls med. Hon hade skittråkigt. Noll kontakt, ingen glädje, hon ville hitta på egna saker... Hon gick ut för att kolla av domaren och var helt borta. Ingen rolig runda alls. Kass känsla!
Min handling var katastrof. Jag var nervös över att det skulle gå dåligt. Jag tyckte banan var skitsvår och jag hade inte bra känsla innan. Jag överarbetade med henne och gav henne 1000 olika signaler och tecken och var inte alls som jag brukar. Det var helt enkelt bara soppa.
Sen skulle vi stå i honören. Det var sitt vid sidan, men det har det varit vid de andra tävlingarna och det vet jag att hon kan. Dessutom så gick banekipaget väldigt nära honörshunden så jag var lite orolig där. Ville inte att hon skulle sitta och ladda på den hunden. Så eftersom vi redan var diskade så tog jag in henne i frontpositionen istället och tränade på "stå". Det trodde jag inte skulle fungera, men det gick över förvåning. Nu hade hon en lugn matte med tydliga och enkla kommandon och vi jobbade ihop. Och hon stod supersnyggt, inte en tass flyttade sig under hela tiden! Det var kanon att få känna på det!

Sen har vi då lilla Jennie. :)
Jennie var ju lite seg i Söderåsen tyckte jag och sen körde hon sitt eget race i Bjuv. Har känt att det varit ett tag sedan jag haft den där riktigt glada och spralliga Jennie som jag älskar. Men nu så! Simningen gör nog susen för henne!
Igår så var hon verkligen busig! Lite för busig... Hon hamnade en bit utanför banan och vi var diskade. Men sen jobbade hon jättefint. Hon var glad och hade roligt! Älskar att se henne när hon är så där glad. Och jag fick än en gång frågor om hur ung hon var. :P Hon kan konsten att se ut som en unghund.

Men vi fick ett bra träningstillfälle när vi hade diskat oss. Jag gjorde om något moment jag inte tyckte hon gjorde bra och jag stannade upp och klappade om henne efter något moment jag tyckte hon gjorde bra. Hon gick helt klockrent igenom åttan och då plockade jag faktiskt upp en köttbulle till henne på banan och gav.

Så idag. Det var en liten mysig tävling med bara 9 starter i klassen. Jag hade nummer 3 och sist och när jag såg detta blev jag helt nojjig. Tänkte att då får jag stå i honnören först och sen har jag bara ett ekipage på mig att belöna Jennie och sen gå och sätta in henne i bilen och värma upp Pippi, som behöver ganska mycket uppvärmning. Nervöst! Funderade på om det här var snällt mot hundarna eller om jag skulle stryka en. Men istället så tvingade jag med min stackars sambo till att vara hundhållre trots att han bara sovit ett par timmar på natten.
Det visade sig dock vara onödigt då de hade gjort om startlistan.
Min investering på banan under gårdagen med Jennie visade sig dock ha gett utdelning. Jennie var sååå taggad och såå glad! Hon var helt underbar idag! :) Min handling med Jennie var mycket bättre också. Försökte verkligen skärpa till mig efter att jag känt att det inte var bra med Pippi. Jag höll bättre tempo och var mer säker och tydlig. Banan var riktigt svår tyckte jag. Många skyltar låg precis på bangränsen så ett snedsteg så var man körd. Och 3-5 meter mellan skyltarna kan ni ju glömma! Det var riktigt tajt på vissa ställen! Och så två åttor. Momentet som har varit mitt och Jennies hatmoment. Eller, Jennie har älskat det, men inte jag... 
Men hon gör det bra! Godiset bryr hon sig inte om. Superglad!! Men sen var där en leksak också, och det har vi inte tränat på. Så den färgglada fågeln tyckte båda hundarna var kul. "-Kolla, en belöning mitt på plan!".

Sen strulade hon på båda helt ifrån varandra, och den kan vi inte riktigt. Den låg precis på gränsen så när hon väl snyrrade så valje jag att inte vända mig om och släppa henne utan jag snurrade åt fel håll och tog en tia. Jag ville inte riskera att hamna utanför. Efteråt var jag tveksam på om det var rätt beslut och om vi skulle klara oss. Men idag hade vi ÄNTLIGEN marginalen på rätt sida. Vi fick 70p, blev godkända och kom fyra! :D
Så nu har Jennie två godkända resultat i avancerad klass. :)  


Att Jennie höll för två tävlingar på raden är jag glad över. Annars brukar hon gå bra på en och sen sacka på nästa. 


Jag tror jag måste träna mer till nästa gång... 

Av Crissi - 17 maj 2012 20:11

Har börjar simträna hundarna hos Anna på Halmstad Hundsim. 
Jennie och Pippi har varit med nu ganska många gånger.

Dogge var med för andra gången idag.

Pippi och Jennie är väldigt duktiga och lättsimmade. Jennie var lite spänd i början som hon är med nästan alla nya miljöer eller okända saker. Men idag tog hon leksak och gick ner på plattan själv. :) Ser ut som hon njuter när hon simmar också. 

Pippi älskar det! Att pausa är tråkigt och onödigt enligt henne.

Dogge då, han slog plaskrekord första gången. ALLT var blöt när han var klar. Han har inte så bra kontroll på sin kropp och han blev lite fruskterad och stessad när han inte riktigt blev klok på hur allt fungerade. Mina armar blev rätt blåa när jag skulle pausa honom vid kanten. :P 
Men idag gick det MYCKET bättre!
En del plask i början men sen gick det bra. Det finns hopp om att jag kan simma honom själv. :)
Idag såg han dessutom ut att ha riktigt kul.


Filmade Pippi lite. Fick tyvärr bara film på henne.

Pippi under ytan:
 


Pippi ovanför ytan: 
 

Jättemysigt att Andy följde med och tittade och hjälpte till idag också. Allt gick så smidigt när han var med.
Blev en utflykt med hela familjen.

 

Av Crissi - 1 maj 2012 22:18

Helgen har bjudit på högt, lågt och lite där imellan.
I söndess var vi och tävlade i Söderåsen. Efter ett uppehåll på nästan ett halvår så kändes det nästan som att debutera igen. Det var rysligt nervöst!! Kvällen innan undrade jag verkligen varför jag gör det här. Det var svårt att hitta ett bra svar... För det kändes allt annat än roligt. Men, jag kom iväg trots allt.

Jennie var först ut. Hon debuterade i avancerad klass. När jag fick se vår bana tänkte jag att nu är det kört! Det här går ALDRIG! Åttans frestelse var med två gånger! Och den ena gången med högerhandling... Jag ställde in mig på att se tävlingen som ett träningstillfälle och att ha som mål att ha en bra känsla och ha kul.
När jag värmde upp Jennie insåg jag att hon inte ville snurra, något hon annars brukar gilla. Så snurren och helt om ifrån varande sturlade lite. Hon satte sig när hon inte skulle sitta och så var det några andra små missar. Annars rätt okej. Åttan gick över förväntan!! Första genomfarten gick helt kanon och andra gången så nosade hon en gång. Vilka framsteg! Förr så var det kört om åttan var med. Den har vi faktiskt tränat en del på.
Jag var ändå osäker på om vi verkligen hade blivit godkända. Jag trodde ju vi hade tappat några tior eftersom hon bl a satte sig när hon inte skulle sitta. Men Hildur som dömde var väldigt generös i sin bedömning!
Vi fick ihop 83p och blev godkända. :)

Sen på eftermiddagen så var det Pippis tur. Jag blev väldigt överraskad över Pippi. Det känns som hon börjar mogna lite. Hon höll ihop jättefint. Lite missar då vi inte tränat tillräckligt, men det är ju inte stackars Pippis fel, hon jobbade fint. Vi fick ihop 88p och blev därmed uppflyttade till avancerad klass. :) En ny titel till namnet, RLD F.

Det var riktigt roligt att träffa alla människor! Massa beardismänniskor och flera aussiemänniskor och så klart andra trevliga ägare och hundar.

Idag bar det av till Bjuv.
Denna dagens skörd blev inte riktigt så god. Först ut var Pippi. Det kändes fint när vi gick! Hon var med bra tyckte jag. Det strulade lite vid en skylt, sen insåg jag att vi inte har tränat på hoppet där man ska sätta hunden vid skylten och skicka hunden. Först ville hon tjuva, sen när jag satte henne och sa hopp så hoppade hon. Rakt ut. Det är två meter mellan skylt och hinder så det är ju en bit. Så hon slog i hindret och så tappade vi en hel del.
Men känslan var kanon! Pigg och glad och brydde sig inte mycket om saker runt omkring. Vi gick nära honörshunden. I förrgår hade vi föresten dommarna väldigt nära och hon brydde sig inte om de heller. Det känns som enorma framsteg! Men idag var banan för svår, domaren för sträng och vi hade tränat för lite. 69 poäng fick vi ihop, ett ynkligt störigt litet poäng ifrån att bli godkänd...

Jennie var på riktigt bushumör idag. Hon körde sitt eget race! Hon tjuvstartade och så var vi diskade direkt. Hon ville lukta på åttan och sen gick hon fint en bit för att sen undersöka något annat och köra lite själv. Men vi hade rätt kul ändå. Helre bli underkänd när hon är såhär busig än för när hon är slö och seg, eller ännu värre när hon blir skrämd av något.
 
Vi hade en del fina detaljer som jag är nöjd med. Båda hundarna klarade backa tre steg snyggt. Mitt hatmoment! Den skylten tycker jag är den absolut svåraste. Tyckte även att de fixade högerhandlingen riktigt fint. Sidorsteg, tysksvängen, åttan och slalom med högerhandling.

Efter tävlingen stannade jag kvar och bakskrev för Monique för att även bli skrivare. Även om Monique bara gav oss 69p så måste jag säga att jag verkligen gillar henne. Rysligt trevlig! Fler sånna behöver vi i hundvärlden! :)

Nu ska jag försöka att träna lite mer inför nästa tävling. Blev lite sugen på att träna mer lydnad med Pippi igen...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards