lurvtussarna

Alla inlägg den 2 januari 2012

Av Crissi - 2 januari 2012 21:38

Först när jag tänkte på 2011 så tänka att "så himla mycket har det väl egentligen inte hänt..."
Sen kom jag på hur fel jag hade. Det känns bara som att det var så länge sedan vissa saker skedde att jag inte trodde det var i år.


Vi började året med att flytta in i vårt hus. 
Jag skulle tro att husköpet är något av det bästa som hänt i mitt liv. Visst jag saknar stan och närheten till allt, men det positiva slår ändå det med hästlängder! Och bättre kommer det bli den dagen vi har råd med två bilar. 

Jag älskar ytan, att kunna väsnas vilken tid på dygnet jag vill utan att störa någon, trädgården, kaminen och känslan att det är vårt, bara vårt! Mindre kul är det att vi fått en vattenskada och att spisen gått sönder lite.


Sen har jag ju tagit körkort. Det var ju liksom lite av ett måste när vi flyttade hit. Rätt gött att kunna åka på tävlingar och utställningar utan att fråga Andy om han kan köra. :)


Sen gick jag starta-eget-kursen och startade direkt efter det upp mitt företag. Äntligen! Äntligen vågade jag ta steget och förverkliga en av mina drömmar att bli egen företagare och att få jobba med hundar och deras ägare. Det har varit mycket jobb, men det har varit såå roligt!

Företaget har tagit upp en stor stor del av mitt fokus och mina tankar. Tyvärr så betyder det lite mindre tid för familj, vänner och egna hundar. Jag vill jobba ännu mer nästa år, men få lite bättre rutiner och planering så att det går ihop ändå. 


Jag har påbörjat en freestyleinstruktörsutbildning i år. Jag har även varit på föreläsning med Heidi Billqvam samt observerat hennes praktiska träning under temat "Full fest- Tävlingspsykologi i praktiken". Nu i december var jag iväg på ADVENTure dog conference med temat "uppfödning och genetik". 


Med hundarna då?


Jennie och jag gjorde lite av en comeback i början av året. Efter att inte ha tävlat lydnad på fem år så dammade vi av oss och gav oss ut. Vi fick ihop 160p och det räckte precis till ett förstapris.

Vi har ju en hel del bekymmer med platsen, men hon satt kvar i alla fall och det räckte till en femmapå momenten som sen räckte till vårt förstapris. 


 


Vi var sen ute två gånger till, ena gången med 154p trots en nollad plats. Den andra gången gick det tyvärr inte alls så bra. Det är synd det där med platsen, hade vi bara fixat den så hade det kunnat gå riktigt bra. Hon har så jäkla härlig attityd min Jennie. :) En väldigt rolig beardis som retar gallfeber på sin husse.
Trots att vi bara tävlat tre gånger i år så blev Jennie ända 10:a årets lydnadsbeardis.


Sen har vi tävlat rallylydnad. Vi var ute på Sveriges första officiella rallytävling och kammade ihop 98p och en bronsplacering! :)
Jennie har även förtjänat titlarna RLD N och RLD F, vilket är diplom i de två första klasserna på endast sex starter!! Och på de tre första starterna fick hon 98p.


Jag hade hoppats på att vi kunde få ihop till rasklubbens bronsplakett i år. Rasklubben skulle nämigen lägga till rallylydnad, men det visade sig dra ut lite på tiden. Så vi hoppas att vi kan ta den nästa år istället.  


Annars har Jennie har fått ett väldigt lugnt och ibland rätt tråkigt år. Men hon har mått ganska så bra i sina leder. 
Nästa år satsar vi på den avancerade klassen i rallylydnad. Det blir en utmaning att jobba med henne på höger sida! 

Sen har jag hittat lite marker här omkring så jag hoppas på att kunna lägga lite fler viltspår till henne. Något som hon älskar men inte sliter så mycket på henne. Vi ska även fortsätta med att åka och bada och simma så mycket vi kan! 
Och vem vet, kanske kanske ger vi oss på lydnaden igen? Ett LP1 hade ju varit ganska snyggt framför hennes namn! 




Sen var det lilla Pippi. 

Jag och Pippi har varit demoekipage på en clinic med Kenth Svartberg under temat "med sikte på 10:an". Vi har även varit på lydnadslägen hos Jenny Wibäck. 


Även med Pippi tävlade jag på den första rallytävlingen. Dock så var det lite utav en chansning med henne eftersom vi knappt tränat rally. Men hon var jätteduktig! Lite missförstånd mellan oss, men vi fick ihop 91p. 
Men mest stolt är jag nog över vår tredje start där vi fick ihop 100p!!
På sex starter har vi fem godkända resultat och titeln RLD N. 


 


Sen har vi tävlat lydnad. Det gick ganska så bra till en början för att sen bli katastrof... Mer än 155p blev det inte. 
Men en positiv sak i det negativa är att jag tror att min nervositet blir lite bättre för varje gång. :) 


Sen gjorde Pippi ett jättefint MH med 1:a på skott! 


Vi har även hunnit med två utställningar. En med excellent och placerad som etta. Den andra med "very good". 


Nästa år ska jag försöka vara mindra på facebook och bli så stressad över hur flitiga alla andra är och hur perfekta och lyckliga alla andra verkar vara. Jag ska lägga lydnaden på hyllan ett tag, för då brukar lusten komma tillbaka. Nu är det inte alls kul. 
Jag ska strunta i vad man "ska" göra med en aussie, och gör det jag gillar. Dvs jag ska börja viltspåra med Pippi. Vi ska fortsätta träna trix och ha skoj, och vi ska träna mer rallylydnad. Det andra kommer säkert ändå. 


Mina mål för nästa år är att göra ett MT. Att göra ett anlagsprov i viltspår. Att ta titeln RLD F. Att ta ett CK på utställning. Sen får vi se om vi kanske kan ta oss förbi lydnadsklass 1. :) 
Men framförallt ska vi ha kul! 
Sen är tanken även att para Pippi, antingen i slutet av nästa år, eller i början på 2013. 


Så ja, en del har jag ju hunnit med i år ändå. :) 






 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards