lurvtussarna

Alla inlägg under oktober 2011

Av Crissi - 30 oktober 2011 18:06

Okej, angående linförigheten. Den behöver inte vara perfekt för min del, inte än i alla fall! 
Men den behöver ju inte bli sämre och sämre... Såhär såg det ut på vår första tävling. Och ni får bortse ifrån att jag ser ut som en stlopererad krumryggad räka när jag går... Jag vet jag inte för mig optimalt, och jag vet inte varför jag såg ut sådär...
 

Det tyckte jag var helt okej. I alla fall om man jämför med hur det ser ut nu när hon dammsuger hela marken och inte ens ser ut som hon har sett ett koppel tidigare i sitt liv!
Dessutom så hade hon päls på denna filmen. Nu ser hon ut som en nakenhund. :P

Men jag undrar om det bara har med vår träning att göra eller om hon är i någn slags period. Inte för att jag vill skylla ifrån mig, men det känns som att hon i allmänhet är rätt trotsig och testig av sig just nu. Vi får väl se...



Av Crissi - 30 oktober 2011 17:27

Den där lilla svackan som vi hade, den känns helt plötsligt som ett stort svart hål. Oändligt och overkomligt och det bara suger ner en...
Har varit iväg och tävlat i helgen, igen. Och än en gång gick det dåligt. Jag är så trött på det här nu!
Okej att det går dåligt ibland, att man har sina dagar, men nu har det varit för mycket dåligt för att det ska vara okej. Jag menar, hur jäkla svårt är det egentligen? Känner mig just nu som universums sämta hundtränare och hundägare!  
Just det, vill du inte läsa ett gnällinlägg så sluta. För just nu blir det ett gnällinlgg, behöver gnälla av mig för att kunna resa mig upp igen och se frammåt.


I lördess så var vi i Falkenberg och tävlade rallylydnad. Jag var jättenervös! Jag brukar inte bli så nervös inför rallytävlingar länge så det var lite oväntat. Eller, jag brukar bli nervös, men bara lite sådär lagom skärpt. Men nu var där 134 starter, massa folk, massa bilar och väldigt mycket störning och det blev pirrigt! 

Först ut var Jennie. Jennie som brukar gå så bra. Jag och Jennie har tvälat fyra gånger officiellt innan med 97p som lägst. Igår fick vi ihop 75p... 10p av de förlorade poängen var dock helt mitt fel! Det tog så lång tid mellan banvandringen och vår start att jag glömde momenten och gjorde fel vid en skylt. Men hon var seg, nosig och konstig. Inte alls lika på som hon brukar. 5 poäng tappade vi också när hon nosade på leksaken i åttan. Men hon lät bli kattmaten!!! :D Helt otroligt!! 
Blir lite nojig att hon har lite extra ont i lederna. 


Sen var det Pippi. Pippi gick bitvis väldigt bra. Hade fin kontakt och gjorde vissa moment riktigt snyggt. Men ibland så försvinner hon in i sinn egen bubbla helt. Och rätt som det var så fick hon syn på en annan hund långt utanför planen som hon fick för sig att hon skulle hälsa på... och så var vi diskade. 
Vad var detta liksom?!?! Såhär har hon ju inte haft tendenser att göra på länge nu. Jag som äntligen trodde att jag kunde börja slappna av lite mer och lite på att hon åtminstonde blev kvar i min närhet. Jag blev så sjukt besviken! Men jag valde att kalla tillbaka henne och bara fortsätta som om inget hade hänt för att behålla en bra känsla hos henne till morgondagen. Vet inte om det var rätt eller fel. De sista momenten gick hon fint.

Men hallå!! Pippi har fått 100p tidigare, och Jennie 97p som sämst, vad är det som händer? 


Idag var det dax för lydnad i Ängelholm med Pippi. Upp tidigt som bara den för att ge sig iväg. 
Det var en snäll och trevlig dommare som gav oss lite mer poäng än vad vi förtjänade, men vad spelar det för roll när vi ändå bara schabblar bort allt..?!
Hon fick tia på platsen och tandvisningen. Tandvisningen gjorde hon supersnyggt men platsen var hon inte värd tia på. Hon låg visserligen kvar, och det var ju skönt! Men, hon pep lite och flyttade en tass.
Sen kommer vi till linförigheten. Eller ska jag kalla den linsläpningen? Pippi leker döv dammsugare och vill inte alls vara med och göra den där gå-fint-övningen!
Hon var om möjlig lite dövare än vanligt växlat med sträckor där hon gick riktigt fint. Läggandet nollade vi då hon hade något annat att fundera på just då. Inkallningen som brukar vara hennes grej blev hon också tillfälligt döv på och tittade en sväng på tävlingsledaren. Jag fick kalla igen och då gör hon den jättefint.
Ställandet var rätt fint och det blev en åtta.
Apporten som har varit jättefint, ville hon ju inte ta alls för ett tag sedan så den har vi tragglat en del, men idag fick jag säga det två gånger igen... 8,5p.
Hoppet, då vaknade Pippi! Det snyggaste hoppet hon någonsin gjort! Jättebra fart och snygg ingång, 10 poäng. 8,5p på helheten. 141 poäng totalt.
Jag var äckligt nervös idag och det kände Pippi. Hon tyckte jag var superskum och hon testade att gäspa åt mig och slicka sig runt munnen ett flertal gånger. Jag vet inte vad jag ska göra... Just idag känns det hopplöst!
Det är ju egentligen inte så jäkla svårt. Det borde ju gå att få till allting en gång! Jag måste vara exeptionellt usel som inte lyckas en enda gång på, jag tror det är sex försök! Kan det vara någon form av rekord? 


Idag var jag så besviken. Jag orkade inte stanna och titta på alla andra. Jag fick ett tidigt startnummer så jag åkte hem när jag var klar, tänkte att jag kom hem så sent på lördagen så om jag kom hem tidigt på söndagen så skulle jag hinna få lite saker gjorda också. Men det blev inte så mycket nyttigheter. Jag och Pippi gjorde det vi är bäst på, krypa ihop i en hög i BIA-bädden och gosa. 


Så, nu hoppas jag att jag har gnällt färdigt. :) Sorry!


Nästa helg har vi inget inplanerat, det känns rysligt skönt! Så nu blir det lite vila och bara massa rolig träning för att sen komma tillbaka och köra järnet! 
 


Av Crissi - 14 oktober 2011 17:06

Tänka sig så fort tiden går! 
Var tar den vägen? Jag förstår det inte...


Idag fyller i alla fall Pippi hela 2 år!!



Här är Pippi bara bebis hos sin uppfödare. Tänk att hon har varit så liten! 


    
På denna bilden är hon 4 veckor gammal.

Här tror jag hon var 11-12 veckor gammal. Hon var 12,5 vecka när vi hämtade henne. 




Liten plutt hemma. :) 


   



4 månader. 
 



Nästan 6 månader. 
 


  Lite drygt 6 månader. 


  1 år. 

  1,5år. 

 


  20 månader. 

23 månader. 


Av Crissi - 6 oktober 2011 15:49

Okej, nu har jag varit iväg och tävlat med Pippi i lydnad tre gånger. 

Första tillfället har jag redan bloggat om en gång. En misslyckad platsläggning, annars ett program helt ovanför mina förväntningar. Ja, om man bortser från läggande under gång då som vi nollade. 


Jag måste göra någonting konstigt på läggandet när vi tävlar, för nu har hon nollat det två gånger av tre... Och det är såå synd, för hon kan göra så jäkla snygga lägganden! Gången vi satte det så fick hon en 9:a.


Andra gången vi tävlade var vi i Höör. En mycket speciell tävling med en dommare och en tävlingsledare som verkade såå sura! Skulle inte skada med lite glimten i ögat! 


Den gången nollade vi också platsen. Det var inga hundar som bråkade, men om vi låg ytterst (eller ja, Pippi låg, jag stod och gick) så var det sen en hund emellan och sen nästa hund, den hunden var inte jätteförtjust i platsliggning... 
Den började pipa, och Pippi blev väldigt intresserad. Sen började den skälla för att sen gå över till att skrikyla. Det lät mycket speciellt! Då kunde Pippi inte ligga kvar längre. Hon var tvungen att gå bort och kolla så den mådde bra...


Sen gjorde vi ett okej, men lite splittrat program. Jag fick jobba ganska mycket för att hålla ihop henne.


Poäng:


Tandvisning: 9
Linförighet: 7,5
Läggande: 9

Inkallande: 9,5

Ställande: 6,5 (Med kommentar DK. Har inte en aning om varför jag gjorde ett DK, så jäkla onödigt. Hon har ju fina ställanden... Tyckte det var onödigt dyrt i alla fall.)

Apportering: 8
Hopp över hinder: 10
Helhet: 8


Summa: 141p



Så jäkla surt att missa platsen... Helt nojjig blir jag också eftersom jag haft sånna problem med Jennie. Pippi har varit duktig på det tidigare och jag trodde faktiskt inte att det skulle bli ett problem.
När jag kommer ut från platsen står där dessutom en tjej och kommenterar att man ska ju ge fan i att lägga sin hund på platsen om man inte är 100% säker på att den ligger och bla bla bla... Så jäkla onödigt rent ut sagt!!
Kan ju tillägga att hon var i den andra gruppen och att hennes hund reste sig...
Förstår inte varför hon undvek mig sen...


Men men, dommaren måste i alla fall ha gillat det hon såg. För sen under prisutdelningen så vann vi "Dommarens pris". Hon tyckte vi var ett lovande ekipage och att det var synd att vi missande platsen. 
Kan ju säga att det INTE var väntat! Blev väldigt glad. :)
Jag tycker ju iof att hon ska klara att ligga trots hundar som skriker... :P


Sen var vi i Smålandsstenar i helgen som var.

Då klarade vi platsen! :)
Hon låg jättefint!


Vi hade tragglat mycket plats, men ändå inte så som jag önskat. Jag hade åkte ner till klubben fyra gånger för att få träna med störning och jag måste ha fenomenal otur! För det var inte mycket till störning vi fick...


Men vi har tränat mycket med andra störningar, helt plötsligt efter en miut kastar jag en boll, eller så lägger jag henne på ett hav av torrfoder eller vad jag nu kan komma på. 


Jag tyckte jag fick ner henne i en bra känsla innan platsen. Vi hittar en fokuserad och bra nivå, men sen får jag inte in henne i den andra känslan till de andra momenten. Det grämer mig! 
Kan vara att jag själv blev sjukt nervös också! Kan säga att jag var blöt av svett när vi kom av planen!
Jag tyckte att om vi bara sätter platsen så borde vi ju klara det fint! Momenten sitter ju så då fixar vi det...
Vi gjorde vårt sämsta program! Tror aldrig det gått så dåligt någonsin...
Hon ville inte sätta sig i linförigheten (dock så tyckte jag att hon gick snyggt! Om nu det är en tröst..) Så vi fick 6,5p.
Läggandet: 0p

Inkallning: 9,5p
Ställande: 5p Hon ställde sig snyggt, men började gå lite efter ett tag...
Apportering: 7p Hon har börjat tveka på apporter som någon annan hund hållt i. Det började hon med för ett tag sen, så det har vi börjat jobba på. 
Hoppet: 10p
Helhet: 8p (Vilket vi inte var värda.)


Summa: 138,5p


Trevlig tävling med trevlig dommare, tävlingsledare, deltagare och söt klubb. Men det kändes ändå skit! Blää!! Jag gillar inte att tävla lydnad... 
Jag tror att jag blev för nervös och gav henne för mycket eget ansvar. Jag brukar nog inte vara så stel. Jag brukar nog stötta henne mer och snegla lite på henne. I ställandet t ex tror jag hon blev osäker på om hon gjort rätt, för hon brukar aldrig röra sig sådär...

Sen tävlade vi rallylydnad i söndess, och visst vissa delar gjorde hon jättefint, och vi blev ju godkända med 85p. Men det var inte samma power som jag vet att vi kan ha. Hon var lite i den där egna bubblan ibland...
Känns lite jobbigt just nu. Hittar liksom inte motivationen. Vet inte var jag ska börja eller vad jag ska jobba med. Vill hitta tillbaka till den där härliga känslan igen!

Jag måste ju fortsätta tävla...
Har jag för höga krav? Ska jag behöva sänka dem?
Ska det vara så jäkla svårt att få ihop allt på en och samma gång?
Tycker "alla" klarar det på första tvälingen... Hur många ska jag behöva? Gick jag ut för tidigt?


Får man klippa och klistra ser det ju bra ut. Om jag sätter ihop våra bästa poäng blir det såhär:


Platsen: 8
Tandvisning: 10

Lnförighet: 8,5

Läggande: 9
Inkallning: 10

Ställande: 9,5

Apport: 10

Hopp: 10

Helhet: 10

Summa:  184,5p 


Var bara tvungen att skriva av mig innan jag försöker samla ihop mig och går och tar tag i det... 




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards