lurvtussarna

Direktlänk till inlägg 8 juli 2011

Två tävlingsdagar, två uppflyttningar, två titlar, ett guld.

Av Crissi - 8 juli 2011 00:12

Har tillbringat de senaste två kvällarna i Ljungbyhed på Söderåsens brukshundklubb med Jennie och Pippi. 


Har varit tävling i rallylydnad. 


Första kvällen jag kom dit så smällde det på skjutbanan en bit bort, Jennie ville inte gå ur bilen. SUCK! 
Jag hatar verkligen alla hennes rädslor. Det är så sjukt jobbigt. Hon fick sitta kvar.

Rastade Pippi och funderade på vad jag skulle göra. Kändes fel att låta henne sitta där och må dåligt, men jag ville inte bara vända och köra hem heller.

Pippi kändes som hon var i fin form i alla fall. Jag har varit flitigare på att ha henne i hundtäta miljöer och hon gör verkligen framsteg. Så duktig så! 


Sen var det lottdragning. Tycker det är intressant med lottdragningar. Att man kan hänga upp sig så på vilket nummer man får. Vissa skyller verkligen ALLT på nummret. Jag har haft första numret och sista numret och en hel del nummer där imellan. För mig spelar det inte så stor roll. Bara jag hinner värma upp Pippi. Hon kräver lite mer än Jennie. Men det får man ju tid till. 


Denna gången bad jag faktiskt om att få starta sist eftersom Jennie var så rädd. Tänkte att om de slutar så kanske kanske kan jag få henne att släppa det. 
Det var snälla människor och jag fick lov att starta sist.
Förut så drogs jag lätt med i den där negativa spiralen med människor som klagade över nervositet och dåliga nummer. Jag började fundera på om inte mitt nummer var ganska dåligt eller på hur nervös jag var. Hur dåligt det skulle kunna gå.
Efter att ha gått kurser hos Jenny och föreläsning för henne och Camilla så har jag verkligen börjat jobba mer och mer med mig själv.

Jag kör stenhårt på "fake it until you make it". Och det fungerar väldigt bra!
Om någon frågar mig om jag inte är nervös så svarar jag bara nej. För jag vill inte börja känna efter. Jag är ju nervös, men om jag lossas att jag inte är det, inte tänker på det utan faktiskt koncentrear mig på att andas och att försöka slappna av (för det är svårt att vara avslappnad och stressad/nervös på samma gång) så blir jag inte lika nervös.
Det kan verka kaxigt när jag svarar nej på frågan om jag är nervös, man "ska" tydligen inte svara så, men det får jag försöka strunta i.


Sen var det ju då Pippis tur att starta.
Det var en väldigt rolig bana, men svår! Det var flera skyltar som skulle genomföras springandes och det trodde jag inte att vi skulle klara. Trodde jag skulle tappa henne och att hon skulle skutta. Men det gick kanon! Sen var det någon skylt underlångsam marsch. Kul med tempoväxlingar!

Än en gång kändes Pippi glad och rolig att tävla med! Jag lade även denna gången fokus på attityd och känsla. Jag har tänkt på det där med belöningar. Efter ens lopp går man ju fram till domaren och får sin kritik. Jag har därför ibland varit lite slarvig med belöningen efteråt. Men jag har försökt bättra mig. Denna gången tog jag mig tid till att mata med kattmat ur snusdosa, och sen kampa med kaninskinnet. Det gick bra.


Sen var det ju då Jennie.
De skulade skjuta ganska så snabbt sån tur var!
Så sen kunde jag plocka fram henne och gå en sväng. Hon var lite stel till att börja med. Sen gick vi ner till ån och hon fick bada lite. Då släppte hon det rätt bra. Hon fick hälsa på andra beardisar också och sen var det bra. Hon kopplar det ju väldigt mycket den den platsen hon är på. Nu kopplade hon det till bilen. Hade jag haft henne ute när det smällde så hade det nog varit värre.


En annan bra sak med att vara sist var att när det var vår tur så hade solen gått ner så mycket att det var skulle på planen. Skönt för Jennie som är så värmekänslig!

Jennie gick kanonfint med en härlig känsla genom hela loppet! Men.... såklart så skulle hon ner och nosa på en kon i slalomet. Inte första gången!

Även med henne jobbade jag med belöningen efteråt.


Träffade en supertrevlig aussieuppfödare också. Alltid kul med nya trevliga bekantskaper! Och hon fick ihop 100p och var en av vinnarna. Superduktig! Hon hade två jättefina red merleare.


Pippi fick ihop 97p och Jennie 98p. Superbra poäng, men just nu är konkurrensen stenhård och man behövde 100p för att hamna på prispallen. Tror vi blev 7:a och 9:a, eller om det var 11:a.
Den som kom sist hade över 80p. Galet!


Så idag var det då dax igen. In med allt i bilen och iväg igen.

Denna gången small det inte. :D


Men jag som då verkligen har jobbat på att vara positiv och glad för att hundarna ska vara glad blev så besviken när jag fick banskissen. Min första tanke var verkligen "Gu vilken tråkig bana!". Jag var dock duktig som inte delade med mig av min tanke till någon annan. Men jag tyckte verkligen att den såg dötrist ut!
Såg ut att sakna flyt helt, massa moment som stoppade upp och inga tempoväxlingar. Många skyltar var det också, 15 st!

Det var verkligen en utmaning att få upp motivationen igen och hitta tillbaka till känslan.


På banvandringen sen kändes det dock lite bättre. Den var inte riktigt så hemsk som jag trodde.

Pippi var först ut idag igen. Hon kändes fin och humöret gick upp. Jag var riktigt nevös idag och fick verkligen jobba. Kände sån press eftersom jag gärna ville bli uppflyttad.
När jag kommit ut gick jag fram till dommaren. Men de tittade bara lite undrande på mig. De gav tydligen ingen kritik, det hade jag missat, men de tillade "men det var bra jobbat" när jag hade frågat. Men de sa det med sån konstig ton... Jag kunde verkligen inte urskilja om de menade det eller om det var lite tröstande. Pippi nuddade min hand vid en skylt, hunden får nudda en, men jag börja tänk att det kanske såg ut som att det var jag som rörde henne.... I så fall var vi diskade! 


Jag bestämde mig för att inte gå bort o kolla på poängen innan jag körde Jennie. Ville inte komma ur balans, varken av ett bra eller ett dåligt resultat. 
Jennie och jag hade inte den där rikgit toppkänslan på loppet idag. Hon nosade dock inte på någon kon! :) Men hon stötta i en skylt (det missade dock dommaren), hon lade sig snett och var lite slarvig. Inte riktigt lika vass som hon kan vara. Men hon jobbade ändå på bra! Hon gick jättefint mellan momenten, hennes linförighet har blivit mycket mycket bättre! Det var en lång bara med både slalom och spiralen som hon tycker är lite svårt, så hon var jätteduktigt. 


När jag sen kom upp till stugan igen för att kolla in poängen så fick jag en mindre chock. Jennie fick 98poäng och Pippi fick 100 POÄNG!!!! WOW! 
Det hade jag inte räknat med! Sjukt skoj! Så fick jag en sån där fin pokal som jag trånade efter dagen innan. :)
Hade Jennie haft ett poäng till hade båda tjejerna stått på prispallen. Nu kom hon fyra. Det hade varit kaxigt att ha dem båda där. :)

Nu är båda uppflyttade till fortsättningsklassen och kan numera titulera sig RLD N Akaya frekk og freidig respektive RLD N Highflying miss marlow. :)
Matte är tre decimeter längre och stolt som en tupp!


Den här bilden är lite av en rekonstruktion. Aussiemonica och jag tog bilder åt varandra, men idag när så tävlade vi nästan samtidigt så då blev det inga bilder. Så jag gick ett varv till i efterhand så vi fick till någon actionbild. :P 


Men den här bilden är sann! Visst ser Pippi glad ut när hon sitter högst upp på prispallen. Jag hoppas hon vill dit igen! Hon har ju ingen emot att vara i centrum i alla fall. :P 






 
 
Ulrika

Ulrika

15 juli 2011 23:58

Va duktiga ni är! Kul att du hade varit inne o kommenterat hos mig =) Svarade på ditt inlägg på min blogg, du får kolla in det.
Tack, det känns verkligen toppen att få hem denna lilla krabat i vinter =)

http://atlasblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Crissi - 20 februari 2013 15:34


 Hoppas på turen. Turen att vinna ett presentkort på Halmstad Hundsim. Ni kan också vara med. Klicka på bilden så kommer ni till tävlingen.      ...

Av Crissi - 5 februari 2013 15:54

Igår hade vi avslutning på platsliggningskursen för Hanna.  Kursen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, hade tänkt gå med både Jennie och Pippi. Men då kursen hamnade precis brevid ett IPO-gäng som låter VÄLDIGT mycket så blev det lite för bra...

Av Crissi - 25 januari 2013 22:18

Jag förstår inte riktigt varför en del hela tiden måste välja sida. Väljer man att gilla en sak så tycks det per automatik vara så att man måste ogilla motsatsen eller alternativen.    Så känner jag ibland med en del hundsporter som finns. Som nä...

Av Crissi - 19 januari 2013 01:20

Min hjärna känns helt seg just nu. Lite som att den badar i kolasås. Tyvärr känns den så allt oftare nu för tiden, vet inte om det har varit ovanligt mycket tankar som trängs i den eller om det är den här nya höga åldern som infann sig för ett par da...

Av Crissi - 18 januari 2013 00:29

I tisdags vilade vi, men igår var Pippi bra igen så på kvällen åkte vi på platsliggningskursen. Första passet körde vi hakan i backen när jag lämnar henne. Hon har haft en tendens att lägga den fint i backen när jag står vid henne, men sen lyfta när ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards