lurvtussarna

Alla inlägg den 7 juli 2011

Av Crissi - 7 juli 2011 13:16

Vad kan det här vara för en kurs?? 
Något med matlagning? 


En som lägger ut små träpinnar med en grilltång i ett fint mönster... 


Och en med en skärbräda... 


Ja, vissa saker ser lite smått tokiga ut när man tränar hund! 


Var ju på "tredagarsläger" i lydnad hos Jenny i förra veckan. 
Det var så himla trevligt! Fint väder, supertrevliga människor, bra träning, hundarna presterade på topp, kunde knappast varit bättre!


Första dagen hette "tävla med glädje". Då gick vi igenom en del om hur man får allt att hålla ihop. Förflyttningar mellan momenten, entreer på plan, kedjning, belöningar, attityd och känsla.

Jag trodde ju inte alls att det skulle gå bra för mig och Pippi eftersom vi inte hade tränat så mycket (läs i stort set inget alls) på ett bra tag.
Men den pausen var nog välbehövlig, för hon har aldrig gjort bättre innan!! Som hon glänste!


Fröken Jenny sitter i solen och förklarar något.



Med alla dagarna förutom jag och Pippi var Ulla med Milton. En helt underbar och pigg liten cockerspaniel med supertrevlig matte. Blev så förtjust i Milton! Underbar hund!


Nobby, en springerspanielhane var också med första dagen. 


 

Anne och Fred tränar platsliggning med hakan i backen.


Ni bara måste kolla in den här filmen på Anne och Fred!

Det roliga kommer i slutet. Du är underbar Anne som bjuder på detta! 


Anette med sin flattik som jag inte kan komma på namnet på... Något på V tror jag?! Väldigt fin flat i alla fall! :) 


Efter kursen åkte jag på loppis i Lilla tjärby. Kikade lite på auktionen de hade där också. Rätt underhållande! 

Hittade några fina saker på loppisen som fick följa med hem. 

Sen på kvällen kom jag på att jag inte tränat med Pippi i mörker och att vi inte tränat med skyltar så mycket. Tänkte att det kunde ju bli ett problem då hon är ganska reaktiv och nyfiken av sig. 

Så jag gick ut på natten och ställde upp en liten kombinationför att testa lite. Det gick inte alls bra... Så det kändes ju sådär. 


Dag två på kursen tränade vi momentteknik. 


Ulla och Milton tränar linförighet. 


Susanne ger Himbi sin belöning efter lyckad träning. 


Susanne hade också med sin sin lille mittelspitz som är så sjukt söt! 


Jenny har bytt ras. 


Såklart inte, hon lånade bara Lucy, som är en barbet. Här med sin rätta ägare Maja. Maja och jag gick valpkursen ihop så det var kul att se dem igen. Lucy var lite coolare och mycket hårigare! :) 


Unghunden Kat tränar fotgående. En riktigt smart och rolig hund. Påminde mig om Pippi. 


Veronica hade också med sin sina två pyreneiska vallhundar, här sitter Teo. Fick tyvärr ingen bild på tiken. 


Sara med grilltångens briard. 


Om ni tittar noga ser ni en apportbock i rufset, det är den änden som är fram på hunden. :P


Sen efter denna dagen så var det hem och äta, sen bar det net till Hörby för att tävla på Sveriges första officiella rallylydnadstävling. 

Först ut var Pippi. Eftersom det var vår första tväling någonsin förutom utställning så visste jag ju inte alls hur hon skulle reagera. Jag bestämde mig för att lägga fokus på attityden. Den ville jag ha med mig till nästa tävling. 

Så precis precis innan vi skulle gå in så kampade jag upp henne ordentligt med kopplet, sen körde vi en vänstersnurr och gick in och ställde upp. 

Räknade med att få med gnäll då, men det kom inte. Hon ställde upp fint. 

Vi fick några missar eftersom vi inte kan alla momenten och jag gjorde ett litet misstag. Men hon höll ihop jättefint hela banan! Trodde inte alls hon skulle orka efter två kursdagar. Men den där uthålligheten jag saknat tidigare börja komma! Underbara hund! Hon blir bara bättre och bättre! 


Det kändes som hon hade skoj och det gick klart över förväntan. 

Vi fick ihop 97p. En riktigt bra debut måste jag säga. :) 


Sen var det Jennies tur. Försökte att inte pilla för mycket med henne innan jag skulle in. Det gick ganska bra. 

Hon satte sig snett på ett moment där hon skulle sitta framför. Sen fick hon ett avdrag för nos som jag tyckte var orättvist. Hon släppte kontakten, men jag kallade på henne så hon hann aldrig ner med nosen i backen. Men men. 

Hon kändes fin och hon hade ocskå skön attityd och glädje. Jättenöjd! 

Hon fick ihop 98p och det räckte till ett brons. 


Det drog ut på tiden och blev riktigt sent... 

När jag kom hem ringde Andys klocka, då skulle han gå upp. Sen kom elektikern och hundarna skällde. Men inte många sekunders sömn. 


Sen var det kurs igen. 

Sista dagen så var det momentteknik igen. Nu hade jag med mig både Jennie och Pippi. Pippi höll fortfarande ihop bra. Jag är helt chockad, men så stolt! 
Jennie och jag tränade på entré och fritt följ med störningar. Det behöver vi och vi fick till ett riktigt bra pass tycker jag! :)


Söta Milton.


Tiffany, en liten bichon havanais. 


Minns inte vad perron hette... Men en rysligt rolig och pigg hund! Jätteduktig. 




Tycks fått hjärnsläpp för jag minns inte denna söta labbetikens namn heller. 


 


Och så var det en fawnfärgad briard.


Ja, och så Jennie. Blir inte många bilder på mina egna hundar... Lättare att fota andra. 


Jenny bjöd på glass och det var så fint att hon hade flera sorter som var laktosfria. Så för en gångs skull kunde jag frossa utan att må dåligt. Och som jag frossade!  Mums!

Sen kunde jag inte låta bli att köra inom SIA som ligger väldigt nära där hon bor och köpa med mig ett par sorter hem.


Sen stupade jag!





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards