lurvtussarna

Direktlänk till inlägg 22 juni 2011

Hjälpa eller stjälpa?

Av Crissi - 22 juni 2011 17:02

Hur man väljer att se på saker är så olika. 

En del ser på konkurrenter som hot, andra som möjliga sammarbetspartners. 


Golvet ute i terorihuset är av några stenplattor som är ganska så "ruffiga". Letade efter något slags medel eller lack att stryka över för att täppa igen porerna så att det blir lättare att rengöra och underhålla. 

Det var ju helt klart lättare sagt än gjort! 

Jag ringde till alla byggvaruhus jag kunde komma på, men ingen tycktes ha det jag sökte efter. Men det intressanta var att se hur de tog itu med problemet sen. För efter några samtal började jag bli ganska så trött på att ringa runt så jag undrade om de kunde tänkas veta var jag kunde hitta produkten. 

En del var supertrevliga och hjälpsamma medans vissa mest tyckte att jag upptog deras tid. 

De på getinge mattcenter (breddade mitt sökområde efter ett tag) är t ex alltid så himla serviceminded. Och då blir man ju sugen på att handla hos dem, för jag är en sån som vill bevara den utrotningshotade servicen. Och jag hoppas verkligen att det kommer märkas sen i mitt företag. För jag tror ju helt klart att de tjänar på att rekommendera någon annan om de saknar en produkt. Den dagen jag behöver något som de har så kommer jag ju tillbaka. 


Häromdagen så letade jag efter en revisor. Ringde till en byrå som hade fullt upp och som inte ville ha fler kunder, frågade om de kunde rekommendera någon annan. Tänkte någon sammarbetspartner måste de väl ändå ha. Jag tar ju helre någon som jag fått rekomendation om än den som står högst upp på hitta.se. Han blev skitsur och sa att det fick jag söka efter i telefonkatalogen. Idiot! Honom kommer jag ju aldrig rekommendera! 


När jag aldrig hittade den golvprodukt jag sökte ringde jag till Ida som har www.vi2hundcenter.se och frågade henne. Vet att hon har behandlat sina tegelväggar på sitt hunddagis så att de går att tvätta med högtryckstvätt. Och självklart så hjälpte hon mig, jag fick produktnamn och affärens namn som säljer produkten. Henne kan man lita på! Hon är alltid trevlig och behöver man tips eller råd så kan man alltid ringa till henne. Henne rekommenderar jag gärna och jag ser fram emot att sammarbeta med henne. Jag vet också att hon gärna sammarbetar med mig och vi kommer bli starka ihop. 


Brukshundklubben är en organisation som jag tror behöver omvärdera sina åsikter lite om de vill överleva. Fler och fler väljer privata aktörer idag och de tappar många duktiga instruktörer också. Jag var på ett medlemsmöte de hade för inte allt för lång tid sedan. Då säger vice ordförande i klubben något i stil med "Vad har de privata som inte vi har? Vi har X antal kvadratmeter apellplan och en nybyggd klubbstuga, allt de har är en ryggsäck". Den attityden är farlig. 

Tänk vilket fantastiskt sammarbete vi kunde ha om de bara hade velat skrota sina gamla värderingar, tänka om och öppna sina dörrar! 


Tror helt klart att i många fall vinner man på att tänka sammarbete istället för hot. Det kan i alla fall vara värt att testa. För vad är det man är så rädd för? 




 
 
Elisabeth o de blå

Elisabeth o de blå

22 juni 2011 23:19

HEHE det där TERORihuset ska vi nog akta oss för ....hihi ;)

men håller med dig i allt du skriver. det är så tråkigt att man inte kan ha bra attityd och inse att det finns fler än en själv. jag menar kan man nu inte själv hjälpa till vad förlorar man på att tipsa om nån annan? man har ju säkerligen insikt i sin egen branch
nej de förlorar bara på det själv!!!

kram från oss i söder

http://merlinomio.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Crissi - 20 februari 2013 15:34


 Hoppas på turen. Turen att vinna ett presentkort på Halmstad Hundsim. Ni kan också vara med. Klicka på bilden så kommer ni till tävlingen.      ...

Av Crissi - 5 februari 2013 15:54

Igår hade vi avslutning på platsliggningskursen för Hanna.  Kursen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, hade tänkt gå med både Jennie och Pippi. Men då kursen hamnade precis brevid ett IPO-gäng som låter VÄLDIGT mycket så blev det lite för bra...

Av Crissi - 25 januari 2013 22:18

Jag förstår inte riktigt varför en del hela tiden måste välja sida. Väljer man att gilla en sak så tycks det per automatik vara så att man måste ogilla motsatsen eller alternativen.    Så känner jag ibland med en del hundsporter som finns. Som nä...

Av Crissi - 19 januari 2013 01:20

Min hjärna känns helt seg just nu. Lite som att den badar i kolasås. Tyvärr känns den så allt oftare nu för tiden, vet inte om det har varit ovanligt mycket tankar som trängs i den eller om det är den här nya höga åldern som infann sig för ett par da...

Av Crissi - 18 januari 2013 00:29

I tisdags vilade vi, men igår var Pippi bra igen så på kvällen åkte vi på platsliggningskursen. Första passet körde vi hakan i backen när jag lämnar henne. Hon har haft en tendens att lägga den fint i backen när jag står vid henne, men sen lyfta när ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards