lurvtussarna

Alla inlägg under juni 2011

Av Crissi - 29 juni 2011 00:13

Ja, nu händer det grejer. Det känns mer och mer verkligt. 

Var igår hos en grossist och köpte hundtillbehör. Kommer ha lite försäljning av träningstillbehör, halsband, koppel mm. Jag tycker ju det är så sjukt skoj med prylar!! Blir ju som ett litet barn bland alla hyllor med saker att välja ifrån. Skulle vilja ta en av varje, men det går ju inte... Eller?! 

Det blev i alla fall liiite mer grejer än vad jag hade tänkt.... 


Igår var även elektrikern här och tittade, de kommer hit i veckan och drar upp el i taket. Får det precis som jag vill ha det med två uttag. Kommer bli kanon med rejäl belysning så man ser vad man gör. 


Igår och idag har det även varit kurs i företagsjuridik. Så mycket lagar och regler man ska förhålla sig till. Man blir ju lite lätt yr i huvudet. Är glad att jag inte satsade på jurist i alla fall. Booring! Tur att inte alla tycker som jag. :P 


Idag var det avslutning på kursen. Vi var ute och lunchade. Trevligt och gott. Ett kul litet gäng var vi med väldigt olika människor. Gillar udda grupper, det blir spännande. 


Efter det åkte jag upp till GeKås för att kolla in lite saker till företaget. Blev lite besviken, de hade inte allt jag hade tänkt mig. Men det blev i alla fall lite teskedar till alla kaffemänniskor, en klocka, lite krukor och annat smått och gott som jag hoppas förgyller tillvaron lite. 


De nyare fönsterna är målade invändigt och en gång utvändigt, de ska målas igen där ute. De äldre är skrapade, oljade och kittade. 

Det där med att kitta var minsann inte så lätt! Det föll på Andys lott att försöka hjälpa mig med det. Tror inte att han heller hade tänkt sig att det skulle vara så svårt, bara att dra en sträng, dra lite med fingret och sen var det klart, eller?! 

Nja... såg mer ut som att en yrvaken tvååring hade kladdat dit lite modelllera med vänsterhanden. Jag blandade mig i (såklart) och testade jag med, måste säga att det blev lite lite bättre, möjligvis som en tvååring med höger hand. 
Det blir nog bättre med lite färg på! Hoppas jag...

För nu börjar kittet stelna till och de ska målas.

Så lite på fönsterna, sen golvet kvar.  

Snart så kan jag börja med det roliga! Att ställa rätt saker och att inreda. Ska ner till IKEA en sväng också och shoppa lite. 


Men nu blir det lite företagspaus i tre dagar, vilket jag egentligen inte alls har tid med! Men jag anmälde mig till ett lydnadsläger innan jag visste att jag skulle öppna nu i sommar. 

Så i tre dagar ska jag träna lydnad. När jag anmälde mig så såg jag så sjukt mycket fram emot det!! Tyckte det skulle bli sommarens höjdpunkt. Just nu känner jag mig bara så sjukt stressad och så har jag så jäkla dåligt samvete föra tt jag inte har tränat innan. Pippi och jag står ju på samma ruta eller kanske tom en ruta bakåt än var vi var när vi tränade hos Jenny senast. Har inga bra planer heller på vad vi ska jobba med. Känner så extremt dåligt förberedd. Pinsamt! 
Men det kommer nog bli kul när vi väl är där. Jag behöver ett break och hundarna behöver få tid.

Dessutom så har jag anmält Jennie och Pippi till en rallylydnadstävling natten till fredag. Helt sjukt galet!
Men jag var ju med och tog fram de nya reglerna till rallylydnaden, den 1 juli blir de officiella i Sverige, så kl 24:00 den 1 juli kommer den första officiella tävligen vara. Självklart vill jag vara med!


Så jag ska på lydnadskurs i två dagar, sen köra ner till Hörby för att tävla på natten och sen gå lydnadskurs igen dagen efter. Jag har inte riktigt planerat det här till hundra procent, men jag tänker att det löser sig.


Jag har absolut inga förväntningar alls på tävlingen, Pippi kan inte ens alla momenten, vi har inte tränat rally. Dessutom kommer hon vara sjukt trött (och jag med), + att jag tror att hon kommer bli väldigt störd av att det är i mörker. Men jag tänkte att det var en kul grej jag ville vara med om. Vi får se hur det går. Spännande i alla fall! :)


Till helgen ska vi sätta upp staketet är det tänkt. Hoppas på fint väder!  


Ska se om jag kan speeda ner lite nu och kanske somna, jag som skulle somna tidigt idag. Undrar om mina hjärnhalvor verkligen sitter ihop, tycker komunikationen med mig själv ibland känns bristfällig... 


Av Crissi - 22 juni 2011 17:02

Hur man väljer att se på saker är så olika. 

En del ser på konkurrenter som hot, andra som möjliga sammarbetspartners. 


Golvet ute i terorihuset är av några stenplattor som är ganska så "ruffiga". Letade efter något slags medel eller lack att stryka över för att täppa igen porerna så att det blir lättare att rengöra och underhålla. 

Det var ju helt klart lättare sagt än gjort! 

Jag ringde till alla byggvaruhus jag kunde komma på, men ingen tycktes ha det jag sökte efter. Men det intressanta var att se hur de tog itu med problemet sen. För efter några samtal började jag bli ganska så trött på att ringa runt så jag undrade om de kunde tänkas veta var jag kunde hitta produkten. 

En del var supertrevliga och hjälpsamma medans vissa mest tyckte att jag upptog deras tid. 

De på getinge mattcenter (breddade mitt sökområde efter ett tag) är t ex alltid så himla serviceminded. Och då blir man ju sugen på att handla hos dem, för jag är en sån som vill bevara den utrotningshotade servicen. Och jag hoppas verkligen att det kommer märkas sen i mitt företag. För jag tror ju helt klart att de tjänar på att rekommendera någon annan om de saknar en produkt. Den dagen jag behöver något som de har så kommer jag ju tillbaka. 


Häromdagen så letade jag efter en revisor. Ringde till en byrå som hade fullt upp och som inte ville ha fler kunder, frågade om de kunde rekommendera någon annan. Tänkte någon sammarbetspartner måste de väl ändå ha. Jag tar ju helre någon som jag fått rekomendation om än den som står högst upp på hitta.se. Han blev skitsur och sa att det fick jag söka efter i telefonkatalogen. Idiot! Honom kommer jag ju aldrig rekommendera! 


När jag aldrig hittade den golvprodukt jag sökte ringde jag till Ida som har www.vi2hundcenter.se och frågade henne. Vet att hon har behandlat sina tegelväggar på sitt hunddagis så att de går att tvätta med högtryckstvätt. Och självklart så hjälpte hon mig, jag fick produktnamn och affärens namn som säljer produkten. Henne kan man lita på! Hon är alltid trevlig och behöver man tips eller råd så kan man alltid ringa till henne. Henne rekommenderar jag gärna och jag ser fram emot att sammarbeta med henne. Jag vet också att hon gärna sammarbetar med mig och vi kommer bli starka ihop. 


Brukshundklubben är en organisation som jag tror behöver omvärdera sina åsikter lite om de vill överleva. Fler och fler väljer privata aktörer idag och de tappar många duktiga instruktörer också. Jag var på ett medlemsmöte de hade för inte allt för lång tid sedan. Då säger vice ordförande i klubben något i stil med "Vad har de privata som inte vi har? Vi har X antal kvadratmeter apellplan och en nybyggd klubbstuga, allt de har är en ryggsäck". Den attityden är farlig. 

Tänk vilket fantastiskt sammarbete vi kunde ha om de bara hade velat skrota sina gamla värderingar, tänka om och öppna sina dörrar! 


Tror helt klart att i många fall vinner man på att tänka sammarbete istället för hot. Det kan i alla fall vara värt att testa. För vad är det man är så rädd för? 




Av Crissi - 20 juni 2011 00:47

Sen var det ju då utställningen i Höganäs. 

Än en gång glänste min lilla pälra som om hon var nypolerad. Jämför med utställningen i Lund i höstas. Hon var duktig då med, men hon ver mer spänd då. När jag plockade ur henne ur bilen då så skulle hon spana in allt och hon drog som om hon aldrig hade haft på sig ett koppel förut. Hon vaktade vår plats ganska mycket då också. 

Denna gången gick hon som en ängel och hon skällde inte ut någon hund oprovocerat. Hon var jätteduktig. 

Jag försöker jobba mycket med hennes attityd innan vi går in i ringen för jag vill att hon ska visa sig från sin bästa sida. Precis innan vi går in så kampar vi med kopplet och tränar lite fritt följ så hon inte ska dra iväg helt i kopplet. Det fungerar rätt bra! Tänker mig att det bli ganska bra tävlingträning med entré också när vi kliver in i en ring. 


Än en gång var det dommaren som gräver långt ner i halsen. Pippi tyckte helt klart det var jobbigt, det syntes lång väg, men hon fann sig i det och var tyst. 


Jag hittar hela tiden nya användningsområden för omvänt lockande- helt fantastisk övning! Här kom ett tillfälle till! När jag hade ställt upp Pippi var det bara att köra med omvändt lockande och hon frös och stod stilla hur länge som helst. Helt underbart! 


 

Just ja, resultatet ska man ju skriva om också.

Tyckte det gick bra. Det var en rätt hård dommare som gav många hundar "good" eller "very good". Men Pippi fick "Excellent" och fin kritik. Han tyckte hon var lite smal i huvudet, men trodde det skulle bredda till sig lite. Därför fick hon inget CK denna gången. Jag är supernöjd med det även om det hade varit ul med ett CK. Det får vi ta nästa gång. :P 


Pippi njutar lite av livet precis utanför ringen.


Fler bilder från tillställningen hittas här: https://picasaweb.google.com/Crissikrums 





Av Crissi - 19 juni 2011 22:34

Ska försöka blogga ifatt lite. 
Får väl börja med freestylehelgen då, får se hur väl det går eftersom jag inte ens kan minnas vilken helg det var just nu...


Men jag minns att det var en jättetrevlig helg. Pippi fick följa med ner utanför Helsingborg. Hon var en bra bit in i löpet, men då där bara fanns en hanhundsägare, och hon tyckte det var okej så fick Pippi följa med ändå. Det var jag väldigt glad över. Hade verkligen sett fram emot att köra med henne.


Måste säga att hon är en helg fantastisk liten hund! Hon blir bara bättre och bättre för varje dag som går!
Hon har verkligen lugnat ner sig. Hon är inte lika dragig i kopplet och hon är mycket coolare i alla möjliga situationer.
Jag har tyvärr slarvat lite med henne och hon har inte träffat så där jättemycket hundar. Har fått ta igen den lite nu på sista tiden. Men denna helgen var hon super! Hon var med när vi hade teori och hon låg bara och vilade trots ganska liten yta med flera hundar.


Men mest nöjd är jag nog faktiskt över min egen prestation. Så osvenskt att säga så, men så är det faktiskt. Jag har tyckt det varit jobbigt tidigare att gå emot stömmen på kurser, att göra annorlunda än vad instruktören säger att man ska göra. Varför vet jag egentligen inte. För i övrigt så har jag definitivt inte svårt att ta diskussioner, säga vad jag tycker eller säga ifrån. Men det har nog varit för någon slags respekt för instruktören att jag inte vill förstöra eller säga att den kanske har fel. Eller så har jag inte varit så säker på min sak att jag kunnat backa upp det till 100% kanske. Bara några teorier.

Men denna helgen så kände jag att jag körde mitt race och tränade så som jag vill. Jag kände att jag utvecklades som hundtränare.


Vi körde två hela dagar med egen träning och en dag med teori och slutprov. På de dagarna då vi tränade själv så var det väldigt intensivt och dåligt med pauser. Pippi är absolut inte van vid att träna så länge och hennes uthållighet är inte den bästa. Jag kände att jag lade upp vår träning bra. 
Jag hade glömt min påse hemma till godiset så jag hade det bara i en burk. Något som störde mig först, men som jag sen insåg var toppen! För då tog jag bara några bitar i handen på en gång, tränade upp dem, sen blev det en lagom paus. Eftersom vi tränade mycket med gammal klassisk "locka och lura" på kursen så gjorde det ingen att jag hade godiset i handen heller. I pauserna lekte vi, sen körde vi små pass igen och när vi hade lite längre pauser så lade jag henne på "paus" i hennes bädd. Precis så som jag vill ha det, i bädden är det "paus" och där ligger hon kvar medans jag lyssnar på nya instruktioner. När hon är framme så ska hon jobba koncentrerat. Så fast instruktören peppade oss att jobba in i det sista så höll jag hårt på mina pauser.

Hon jobbade hela tiden lös, vilket också är ett framsteg med så många hundar så nära i en inomhushall.


Det som dock inte var så bra var att vi hade "boat" in oss på vår plats. Jag hade ställt min väska, vi hade Pippis bädd och en stol med min godisburk och kamera. Jag hade ställt burken på stolen för jag tänkte att om jag har den på golvet så kanske någon hund tar för sig. Men stolen var tydligen inte tydligt nog. Instruktörens hund sprang hela tiden lös och runt lite här och var, och rätt som det var så ser jag hunden med hela huvudet nere i min burk och tycker i sig så många godisar hon bara hinner innan någon hinner stoppa henne.
Detta ser ju Pippi. Och Pippi som har så extremt mycket vakt i sig tyckte ju att detta var jättejobbigt. Hon tyckte i början att det var lite jobbigt att släppa sin godisburk överhuvudtaget, men sen släppte det. Men nu blev det ju inte bättre. Sen kastade hon onda ögat mot hunden hela tiden. Kom den nära så morrade hon.
Trots detta så kommer hunden tillbaka senare (långt senare, men Pippi har inget fel på minnet), och kör då ner hela huvudet i min väska för att leta efter mer. Då får Pippi nog, och morrar till ordentligt, när den andra inte lyssnar så nyper Pippi till den ordentligt i baken och jagar bort den. 

Även om jag inte tyckte att Pippi gjorde fel, hon ska inte behöva acceptera vad för nåt som helst så var det ett ordentligt bakslag i vår träning!! 

Lite skönt kändes det dock för mig att Pippi inte var ensam om att bli trött på godistjuven, den fick sig nyp hos andra hundar som inte heller ville dela med sig. Inte för att det är bra, men jag blev i alla fall inte den med "värst hund". 


En annan sak jag kände mig nöjd över var när det kom till boendet för mig och Pippi. Jag och Pippi skulle bott på gården. Sen visade det sig att en av hundarna som också skulle bo där inte var så snäll. Den var osäker och om en annan hund gjorde något mot den så blev den inte så snäll... Sen kom en hanhund som inte var inplanerad, och Pippi löpte ju som sagt. Då kände jag att det blev för mycket. Jag ville inte riskera att den stora biffiga hunden som skulle kunna bitas, sabbade min hund som ännu tycker att andra hundar är trevliga. Kändes inte schyst mot hanen som kom heller att behöva bo med min löptik. Och så var det ju godistjuven som Pippi redan hade kastat ett ont öga på. Så nej, jag bestämde mig faktiskt för att köra hem. Trots att jag var sjukt trött så kände jag att det var bäst för hundarna. Förr hade jag låtit folk övetala mig och jag hade kanske stannat fast det inte kändes helt rätt. 


Andra natten så körde jag ner och sov hos Emelie. Jag var ju nästan halvvägs dit. :) 
Då fick Pippi träffa kisekatt. Hon har varit där en gång tidigare, och hon kom verkligen ihåg att katten bodde där. Som hon letade efter henne direkt!
Katten var dock inte så söt som Pippi mindes henne. Katten var ju lite rädd och tyckte Pippi var läskig. Samtidigt så var hon nyfiken, så hon gick fram och nosade på Pippi för att sen komma på att hon var rädd och fräsa och springa. Pippi tyckte det var en konstig varelse och hon bestämde sig för att gå omvägar runt henne.


Nu har vi en massa roliga trix som vi ska träna på hemma! Pippi kanske kan bli en liten freestylestjärna?! 

Massa trevliga människor och hundar träffade vi också! 


Pippi blev väldigt bra kompis med Cassie! De hittade t.o.m något dött djur på promenaden som de delade och turades om att rulla sig i. 


Cassie.


Pippi pausar i bädden. 


Av Crissi - 14 juni 2011 00:12

När man frågar Pippi var Husse är, så tar hon en stumpa och ger den en dödsskakning. 
Vet inte om det är något bra tecken?!


Det har hänt en del sen sist som jag borde skriva om, freestyleinstruktörsutbildning och utställning bl a.

Men så fort jag känner att jag borde skriva så försvinner lusten...

Men lägger kanske upp lite bilder sen.

Har fixat en hel massa med företaget också. Inte långt kvar nu till det är tänkt att jag ska dra igång. Ser fram emot det med någon slags skräckblandad förtjusning.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards