lurvtussarna

Alla inlägg den 2 april 2011

Av Crissi - 2 april 2011 21:13

Tänkte berätta lite mer om gårdagen. Var så rysligt trött igår när jag kom hem. 

Till att börja med fick vi verkligen ett bevis på att vår "hästträning" har gått framåt! Pippi har varit livrädd för hästar och skällt som en galning på dem. Det blev ju ett litet problem när vi flyttade hit då här är en hel del hästar. Men vi har varit uppe vid hagarna och tränat och det har kännts som att det gått frammåt. 
Igår när vi kom till ridhuset var vi tidiga och det var en häst inne i ridhuset när vi kom. När jag hade ställt in mina saker och packat upp Pippis bur så fick jag dock för mig att det hade försvunnit, men det hade den uppenbarligen inte (hur man nu kan missa det?!?). Så när jag gick och hämtade Pippi i bilen och kom runt hörnet för att precis gå in i ridhuset som kom hästen ut och vi möttes väldigt nära. Pippi tyckte det var lite obehagligt, men hon tog det jättebra! Hon stannade till och tittade, men inget skällande. Sen gick hon in i ridhuset, och tittade lite nervöst, men sen var det över.


Vi har inte tränat burträning på väldigt länge, så jag klickade några gånger när hon gick in i buren och så fick hon grishjärta där inne. Tog ut henne, gick en sväng och satte tillbaka henne några gånger så att det skulle bli den återkommande och trygga platsen. Sen lämnade jag henne där ett tag. Jag hade tagit med matallburen så hon inte skulle kunna öppna luckan (vilket går på lättviktsburen, eller välta den för den delen som Jennie gjort) och så hade jag med mig ett tygstycke som jag lade över så hon skulle få lugn och ro.
Hon var såå duktig!! Helt klart över förväntan. Hundar skällde utan att hon svarade och hon låg lugnt. Det var en gång på eftermiddagen (hon blir mycket mer reaktiv när hon är trött) som hon blev förbannad och vaktade mot en svart "grönis" som nosade för mycket (vet inte om den morrade också). Hon hade fått en ben då också.

I en paus så gick jag bort och satte mig utanför buren för att mysa med henne, då kom hon ut och tittade, sen gick hon tillbaka i buren igen. Bra att veta att hon trivs, men det var ju lite tråkigt. Sen kom dock Erica och Jessica och satte sig hos oss och då var Pippi tvungen att komma fram o spana in alla. Fast hon var vid buren så var hon snäll med sitt ben och gick runt med det till alla. Lilla myspippi. :) Var jättekul att träffa Erica igen! alltid kul med folk som har samma ras. 


När vi var demoekipage fick vi hjälp med linförigheten. Jag tycker linförigheten är skitsvår och ganska tråkig att träna. 
Jag har velat att Pippi ska tycka att den är skitrolig och döhäftig och att man därför ska få henne fokuserad till tusen. Men jag har ju, utan att inse det själv jagat upp henne för mycket.
Igår så var hon väldigt snackig och det kom lite pip. Mer än vad det brukar, säkerligen för att jag var annorlunda också, men hon kan ju låta annars också.
Kenth hjälpte oss att hitta en mer lagom nivå. Istället för att stissa upp henne så blev det lite mystiskt.
Sen har jag jobbat en del med klossen, men har inte döpt betendet "fot" förens väldigt sent, oc jag har varit osäker på om hon verkligen kan ordet eller inte. Men det kan hon visst, bara det att när hon blir uppstissad så testar hon sig fram och blir frustrerad om hon inte får belöning direkt. För när vi hittade rätt läge så visste hon var hon skulle vara!
Starterna satt dock fint, som vi har tragglat dem!! Vi hade sjukt stora problem med dem tidigare. Känns toppen att det gett resultat!
Sen petar jag i henne godisar för ofta. Hon kan mer än jag tror och jag kan hålla inne med belöningarna längre. För när hon inte är så uppjagad så jobbade hon faktiskt väldigt fint under längre stund än vad jag trodde. Jag hjälper henne för mycket. 
Sen missförstod jag Kenth lite, när han sa att jag skulle belöna så trodde jag att jag skulle ge godis, men han menade berömma med ord. När jag äntligen hade fattat att "belöna" betydde "berömma" och "ge godis" betyde att jag fick ge henne godis så blev det lite lättare. :)  


Jag är förvånad över hur bra hon klarade alla störningarna! Vi som alltid tränar själva hemme i trädgården. Jag var beredd på att hon skulle kunna bli helt tokig. Hon brydde sig knappt alls! Det var i en sväng som hon släppte för att kolla in någon som hostade. Men det var en helt ny plats med massa nya lukter, det var en högtalare, vi hade en gubbe bredvid oss som sa till oss vad vi skulle göra, ca 50 pers som satt och tittade på oss och en matte som inte riktigt bar sig åt som hon brukar. 


Det var kul att se hur fint hon kampade med Kenth också. Och att hon gick fram med sin sak till honom och bjöd in. Som jag kämpat med att hon vill äga allt själv och vakta det med livet som insats, och så nu gör hon såhär! Man blir ju helt tårögd!! 


Tiden gick aldeless för fort när vi tränade bara! 


Det var skönt att vara rätt tidigt. Sen kunde jag koppla av och bara titta på alla andra och insupa massa inspriration och bra träningstips. Det är så intressant att se olika raser jobba. 

Kallt och fuktigt var det bara. Allt var blött när vi kom hem och jag var frusen ända in i benmärgen, trots en massa massa kläder. Även Pippi som hade fått en tjock dyna, en fäll och en fleecefilt frös när vi skulle åka hem. Hon som aldrig brukar frysa skakade stackaren. 


Hamnade bredvid en jättetrevlig tjej som sedan visade sig vara innehavare till en av de bloggar jag brukar läsa. Gillar skarpt alla hennes filmer som hon brukar lägga ut. Världen är allt bra liten, och hundvärlden är väl ännu mindre. Kul i alla fall att träffa folk på riktigt också. 


Summa summarum så var det en väldigt givande och trevlig dag! :D 
Tack mamma för den perfekta födesedagspresenten!!!   


  


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards