lurvtussarna

Direktlänk till inlägg 8 mars 2011

Varför vill man ställa inofficiellt??

Av Crissi - 8 mars 2011 16:00

Fick nya hundsport idag. Tänkte kolla om där fanns några roliga små SBK utställningar som jag och Pippi kunde åka på nu till våren/sommaren. Där var rätt många utställningar, men till min besvikelse var de flesta inofficiella. 
Jag förstår inte detta fenomen, varför?

Varför vill man åka på en inofficiell utställning? Har jag missat något?
Skulle det vara för att träna? Då kan man väl lika gärna träna på en ringträning om man vill ha det där sociala där man kan belöna sin hund och träna på att springa runt samt att en främling tittar på tänderna och känner på hunden? Vill man träna på ett tävlingslikt sätt kan man väl lika gärna åka på en mindre officiell tävling? Det skiljer ca 50kr på en inofficiell och en officiell utställning...
Jag har nog helt missat detta stora fenomenet med inofficiella utställningar!


Pippi och Jennie har fått sig varsitt lydnadspass idag. Med Pippi tränade jag lite fotgående. Det går frammåt. Sedan tränade vi lite på att skilja orden "sitt" och "ligg" åt. Det går inte så bra. Hon testar sig hellre fram än att koncentrera sig och göra rätt från början. Det får vi jobba vidare på!

Sen tränade vi gripanden. Och det gick verkligen frammåt!! Jätteskoj. Hon fick till några riktigt snygga efter ett tag. Men vi fortsätter lite med metallen. Hon fick testa trä idag och då kom det tugg. Måste klura på det där. Sen är jag ju helt usel på att kasta apporten!! Min fina metall är nu helt skev och ful... Kastade den rakt in i äppleträdet. Rätt skickligt gjort när det finns så stora ytor att kasta på! 

Hittade en spårpinne i en låda idag. Testade att lägga den bland allt vedflis idag. Pippi har aldrig tränat med spårpinnar innan. Jag tänkte bara testa. Men hon sprang glatt fram och tog rätt pinne och kom tillbaka med den. :) Lite skoj! 

Får väl dock fundera lite mer och framförallt läsa på lite hur det ska se ut innan vi testar det där mer. 


Jennie var så jäkla taggad när hon fick komma ut!! Att titta på när den lilla tränar gör henne lite smått galen! 

Passade på att utnyttja hennes energi, vi körde lite fotgående och ställanden. Det såg bättre ut än genomsnittet av hennes träningar, men kan bli ännu bättre. 

Sen tränade vi lite platsliggning. Tyvärr hade hon fortfarande fjädrar i tassarna och det gick inte så jättebra. Fick lägga om henne några gånger. Men sen gick det bättre. Blev rätt bra till slut. 

Vi testade lite med apporten, men insåg att jag nog begärde lite för mycket av henne. Vi gick tillbaka och sen nöjde jag mig. Vill inte förstöra den glädjen jag precis fått upp, det är trots allt väldigt låga poäng i klass 1. 

Vi testade lite inkallningar med hjälp av plattan istället. Hon har lite sneda sättanden. Med plattan satte hon sig jättefint, men gick jag en bit bort så kom de sneda igen. 

Får väl traggla det mer en annan dag. Hon är trots allt snart åtta år gammal så det vorde ju faktiskt rätt konstigt om det gick jättefort att träna om allt. Hon började bli trött och vi nöjde oss där. :) 


Det var så skönt väder ute! Kom förbi en dam med en flatte i Pippis ålder som ställde sig och pratade lite. Hon ville ha lite inkallningstips när hon såg att vi tränade. Pippi såg ju lydig och snäll ut när vi tränade, hon hon skulle bara veta vilken lite slyngelbuse hon är! ;) 

En trevlig dam var det i alla fall. 




 
 
Emelie

Emelie

8 mars 2011 17:03

Det är något jag också har funderat över många gånger!

http://emelieochpyssel.blogspot.com

 
Therese

Therese

12 mars 2011 13:18

Kul att ni tränar o står i =) Lydnaden är ju så rolig. Men det tar ju tid att komma någonstans, Så tålamod ;)
Lite kul om du hade filmat dina tjejer lite på någon träning ? Alltid roligt o se =)
Ha det toppen kram

http://hesan.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Crissi - 20 februari 2013 15:34


 Hoppas på turen. Turen att vinna ett presentkort på Halmstad Hundsim. Ni kan också vara med. Klicka på bilden så kommer ni till tävlingen.      ...

Av Crissi - 5 februari 2013 15:54

Igår hade vi avslutning på platsliggningskursen för Hanna.  Kursen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, hade tänkt gå med både Jennie och Pippi. Men då kursen hamnade precis brevid ett IPO-gäng som låter VÄLDIGT mycket så blev det lite för bra...

Av Crissi - 25 januari 2013 22:18

Jag förstår inte riktigt varför en del hela tiden måste välja sida. Väljer man att gilla en sak så tycks det per automatik vara så att man måste ogilla motsatsen eller alternativen.    Så känner jag ibland med en del hundsporter som finns. Som nä...

Av Crissi - 19 januari 2013 01:20

Min hjärna känns helt seg just nu. Lite som att den badar i kolasås. Tyvärr känns den så allt oftare nu för tiden, vet inte om det har varit ovanligt mycket tankar som trängs i den eller om det är den här nya höga åldern som infann sig för ett par da...

Av Crissi - 18 januari 2013 00:29

I tisdags vilade vi, men igår var Pippi bra igen så på kvällen åkte vi på platsliggningskursen. Första passet körde vi hakan i backen när jag lämnar henne. Hon har haft en tendens att lägga den fint i backen när jag står vid henne, men sen lyfta när ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards