lurvtussarna

Alla inlägg den 1 januari 2011

Av Crissi - 1 januari 2011 20:32

Idag var det exakt ett år sedan vi hämtade hem lilla Pippi. Tiden bara rasar iväg!! 


Tror detta är andra dagen hemma. :) 



Var nyss nere i källaren och körde varsitt pass med Jennie och Pippi. 

Började med Jennie. Klickade först att hon skulle lägga sig i bädden. Hon är lite segstartad, men när hon väl kommer igång så är hon så jäkla söt! Mitt lilla pälsmonster. 

Sen tränade vi lite stadga. Det behöver vi verkligen träna på! Hon har fjädrar i tassarna ibland och vill gärna fara upp. Men det går framåt!! Hon har verkligen blivit bättre! 

Utnyttjade bädden som hon fick ligga kvar i. Sen utmanade jag henne med att kasta godis på golvet, men det var för lätt. Tog fram det svåraste hon vet, pipbollen!! Men även det gick jättefint. Hon ryckte till, men låg kvar! Andra gången låg hon helt still. Imponerad!! 

Vi ska träna massa mer stadga, har slarvat så med det. Har tyckt det varit så tråkigt innan, men nu gillar jag det! Det är kul att utmana hundarna och få dem att kämpa med att ligga kvar. 


Sen tränade vi lite fotgående också med störning. Det upptäckte vi ju med hjälp av Camilla när vi var på lydnadskurs att vi tränat för lite. Jag trodde jag tappade henne för att hon tyckte det var tråkigt, men det är för att vi tränat för lite störning, så kommer det en god lukt så tappar jag henne lätt. 


"Tappade" godisar och bollen under fotgåendet, och det tyckte hon var svårt! Hon trodde först att det var belöning. Har missat att ha en tydligt signal för när det är belöning för henne. Vi tränade ju lite annorlunda när vi började och hur jag gör nu med Pippi. Det är så kul att testa alla nya saker på Jennie också. Hon är väldigt duktig på att snabbt fatta att nu är det nya saker som gäller. Och det är såå mycket roligare att träna på det här viset! :D 

Det gick i alla fall rätt bra efter en stund och vi ska fortsätta träna på detta. 


Tränade lite stadga med Pippi också. Sen testade vi lite att träna apport, lyckades klicka några snygga gripanden, men sen fick jag hjärnsläpp och det blev bara soppa. Så jag struntade i apporten. Får nog fundera lite mer på hur jag ska göra och inte bara klödda så där. 


Vi plockade fram framförgåendet igen. Det har vi inte gjort på EVIGHETER! Men hon snappade fort! 

Vi har bara tränat innan att hon ska stå framför mig och titta rakt fram. Idag ville jag få henne att ta första steget fram. Hon var duktig. Jag missade att klicka några gånger då hon flyttade fram kroppstyngden rätt snyggt. Men sen tog hon ett steg fram och jag fick klickat det ett par gånger. Får testa igen vid ett annat tillfälle. 


Jag måste träna mer på fotgåendet med Pippi. Börja utöka sträckorna. 

Sen måste vi kedja lite mer och inte bara träna på små detaljer hela tiden. 


Skulle vilja bli bättre på att planera mig träning och kanske tom föra träningsdagbok. Jag blir så imponerad av alla som är så duktiga och har så strukturerad träning och antecknar så fint. Jag har så dålig pli på mig själv... 


Det är väldigt väldigt bra att ha ett stort tomt rum i källaren att träna i!! Kanske skulle låta bli att ha pyssel/gästrum där nere? Kanske skulle ha det tomt till ett hundtränarrum?! Undrar om Andy går med på det... Hehe! :P 


Av Crissi - 1 januari 2011 18:16

Landet är underbart! 

Jennie har aldrig varit så lycklig runt nyår som hon varit i år. Här har varit väldigt lugnt och tyst. Helt underbart skönt!! :) 


Idag var Pippi med mig ute när jag bar in ved. Det är rätt kul att se henne busa runt i trädgården. Hon roar sig lätt själv. Racar runt och leker med pinnar. Vi har dock en buske på tomten eller om det står i gränsen till den andra tomten (som vi snart äger) som kommer ryka! Den är full med kardborrar, och det är inte så skoj när de fastnar i pälsen på hundarna. Aj aj. 

Pippi hittade en jättestor gren idag som hon sprang runt med. Hon insåg nog inte själv hur stor den var för pang sa det när hon kom för nära vedskjulet. Då kom hon inte längre, där tog det emot. 

När jag var klar så tränade vi lite. 

Hittade en stenplatta i trädgården som jag lade fram på snön. Pippi var med på noterna direkt och gick upp med frambenen och testade snurra runt.

Testade idag att använda plattan till inkallningarna. Vi har inte tränat så mycket ingångar innan och tänkte att det borde ju gå att ha den till det. Det gick kanon! Hon fattade rätt snabbt vad hon skulle göra. Skulle dock haft någon som hjälpte till så jag slapp titta ner på henne. Första gångerna kom hon in och ställde sig på plattan vid mig (har ju mest tränat att hon ska stå på den), sen fattade hon att hon skulle sitta, men jag skulle vilja slippa titta ner. Får väl övertala Andy om att han får hjälpa mig någon dag, eller köpa en stor spegel. :) 


Sen gick vi ut på fältet och busade med räven. Supermysigt! 


  





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards