lurvtussarna

Alla inlägg under januari 2011

Av Crissi - 31 januari 2011 16:22

Jag har beställt saker med tryck på! 

En del av det har kommit och det är såå skoj!! 

Jag beställde framförallt visitkort och små adressetiketter. Etiketterna ska jag sätta på baksidan av de kort jag tillverkar och säljer bl a. (www.crissipyssel.bloggplatsen.se)


  


Men jag passade på att beställa lite kul saker med hundarna på också då de hade lite roliga erbjudanden. :) 


Det blev en kalender. Riktigt nöjd med den faktiskt! Bra tryck! 

På bilden ser ni februaribilden. Under bilden står det vem som är på den. Jag har även fyllt i några födelsedagar och satt små symboler till dem. Tänkte dela med mig av de andra månaderna också. 


Januari. Här är Pippi inte så gammal. Denna bilden har jag tagit hemma hos Mattias som har värsta bakgrunderna och blixtar och grejer. Inte alls avundsjuk.... ;) 


Jennie pryder Mars. Här sitter hon och filosoferar i skogen. 


April fick Dogge. Mer vild än tam! :) 


Även Jennie kan se rätt galen ut! Här pryder hon nu Maj. Har även beställt vykort med denna bilden. :) 


Juni är såklart en sommarbild. Den fick badfantasten Dogge pryda! 


Julibilden får Jennie och Pippi pryda med deras lek. 


Augustibilden är samma bild som är på pennan, musmattan och det vita blocket, som ni ser längre ner. Även den har jag tagit hos Mattias. 


Pippi, får och jag fick vara med på septemberbilden. 


Oktober, lite höstfärger och Dogge och Pippi med pinne. 


November, en snöbild på alla tre som leker så det yr. 


Och så sist, decemberbilden på Pippi och Dogge. 



Så blev det en penna, som jag hoppas få behålla... 


...För det står "Ta inte min penna!" på den. :) 

I bakgrunden är det Jennie och Pippi. 


  

Ett anteckningsblock med Pippi på framsidan. 


  

Även baksidan pryds av Pippi. :) 

Är så glad för det här blocket!!


  

En annan typ av block. 


En musmatta.


Och små post-it-lappar. 


Är så nöjd över mina saker!! :) 

Döskojiga!! Kommer kanske bli fler beställningar där, det är ju väldigt trevliga presenter. 


Av Crissi - 24 januari 2011 23:59

Det var länge sedan jag hade ett bildinlägg, så här kommer ett. 

Lade in bilder från mobilen häromdagen, så det blir lite "mobilbilder". 


Jennie med vårt hus i bakgrunden. Tog den här bilden på julafton. Det var så underbart med all snön!! :D 



Vår utsikt! Blir så ljust och fint med snön, bara älskar det! 




Skulle ta en porträttbild på Jennie tänkte jag, men hon bara kastade sig och rullade sig! 



Sådärja! Jennietrollet sitter fint!



En bit bort en disig dag... 



Nere vid Genevad häromdagen. Det var väldigt dimmigt!! Nu har snön försvunnit och det är bara gegga, gegga och gegga! Urk! 



  

Två geggamonster efter en långpromenad... 



Av Crissi - 21 januari 2011 21:46

Här kommer en ny klickerutmaning! 

Hoppas nu att många vill vara med! Det är så kul när man kan hjälpa, sporra och inspirera varandra! 


Utmaningen är att lära hunden (eller katten) att gå runt ett valfritt föremål. Man väljer vad man vill, en stol, en kon, eller vad som helst. 
Målet är att man kan skicka hunden på håll. Man kan ha det som ett trix i sig eller använda det i freestylen. Man kan också använda tillbakavägen för att träna in ställanden eller lägganden. Eller så använder man det för att få till tajta svänger i agilityn.


Man tränar så långt man hinner och vill. Det är jättekul att se bilder eller filmer! Alla var så flitiga med det på förra utmaningen. :)

Sprid det gärna så fler kan vara med!



Av Crissi - 21 januari 2011 21:42

Madelene och Mira var också med på klickerutmaningen.

Såhär duktiga är de: 




Har varit jätteskoj att se hur det har gått för alla. :) 

Hoppas att ännu fler hänger på nästa utmaning! 




Av Crissi - 21 januari 2011 00:52

Idag var det sista dagen på klickerutmaningen, att lära sitt djur att ligga på rygg. 


Har kanske inte kört så många pass som jag hade tänkt... :P 
Men! Jag körde med alla tre hundarna, hade bara tänkt köra med Pippi!



Här kommer en liten rapport på hur det har gått!




Här poserar Pippi på rygg!   

   


Tränar lite stadga på rygg.

  



En film på Pippi. Orkade inte leta upp den riktiga filmkameran. Så det blev en liten snutt med mobilen. Har tagit bort klickern här för att lära henne kommandot. Hon tjuvar lite sista gången dock... :P 





Här kommer bilder på Jennie.

Kan vara lite svårt att se vad som är upp och ner, bak och fram på pälshögen! :P    

  

Här en video på Jennie. Testar lite om hon har fattat ordet och kan skilja ur det. Det fungerar rätt bra, men på slutet blir hon ivrig och slänger sig på det mesta. :P (Jag sa till Andy att INTE filma eller fota mig, bara hundarna. Men man kan visst inte få allt. Så ni får stå ut med mig i svampmössa och mjukiskläder med målarfärg på ibland... )


Jennie överraskade mig stort och lärde sig detta väldigt fort. Hon lägger sig inte helt rakt ännu, men hon har inte fått lika många pass som Pippi. Detta var hennes tredje pass. Hon var lite ivrig idag. Far och flängde åt alla håll. Men jag tycker hon är såå söt när hon har den glada attityden och vill!! 


Jag har inte riktigt kommit lika långt med Dogge. Har inte börjat lägga på något kommando ännu. Han är inte lika aktiv och klickerklok, eller så är det för att han är man. Men när han väl låg så jobbade han fint och lade sig snyggt på rygg. Sen kastade jag en godis så han fick resa sig och då var det som att börja om på noll. Då fattade han inget, han testade att backa lite, snurra eller något annat han kan.

Men sen så! På slutet så lossnade det jättefint!! :D Han blev väldigt aktiv och duktig. Han fick en annan attityd och blick, det var jättekul att se! 


  

  

En film på Dogge. Det är nyttigt att se sig själv på film. Ser alla misstagen jag gör. När jag såg filmen ville jag bara skrika till mig själv att pausa!! Kör alldeles alldeless för långt pass!! 





Pippis syster Turte var också med på utmaningen. Hege har tränat flitig i veckan! De har plockat bort klickern och hon kan nu trixet på kommando! Snyggt!

Visst är de lika?? 


Coolast är ändå min vän Emelie, som klickertränar sin katt!! Tycker det är så fräckt! Även de har klarat utmaningen!
Hade varit coolt att se en film Emelie!?


Busan:

  







Av Crissi - 17 januari 2011 14:14

Fortsatte på klickerutmaningen igår. Att lära hundarna att ligga på rygg. 

Jag körde faktiskt med alla hundarna igår, har bara gjort med Pippi innan. 

Men Pippis pass gick så bra så jag fick lust att fortsätta. 


Vi flyttade ur bädden igår och testade på golvet. Det var lite halt och svårare att hålla balansen tyckte Pippi. Hon slog över några gånger. Men efter ett tag gick det riktigt bra. 


Så testade jag med Jennie. Hon slutar aldrig att imponera på mig. Trodde aldrig det skulle gå, men tji fick jag! Hon har börjat bli riktigt duktig på klickerträning och bjuda på nya beteenden. Hon håller fokus bra och tycker det är så jäkla skoj! Måste helt klart börja klicka mer med henne!! :) 

Hon kan ligga på sidan sedan tidigare så det testade hon rätt snabbt när hon hade fattat att hon skulle jobba liggandes. Sen när jag hade placerat belöningen snett bakåt några gånger så fattade hon att hon skulle upp på rygg. Jag råkade dock klicka fel en gång. Skulle klicka när hon lyfte de översta tassarna (som en början på att rulla upp på rygg), men råkade klicka när hon tog upp tassarna för att håla dem över huvudet. Sen testade hon ju det typ fem gånger. Inte lätt med en klantig matte. :P 


Sen testade jag även med Dogge. Han är inte riktigt så klickerklok ännu. Jag glömmer att han inte är klickad så mycket. Han är väldigt störningskänslig. Han blir väldig fort trött också och behöver massor med pauser! Glömmer jag att pausa blir han helt passiv och bara lägger sig platt fall. 

Han testar gärna att lägga hakan i backen, för det har vi gjort innan, och sen fryser han där. Så först fick han klick för allt som inte var det i liggandes form. All aktivitet. Snart så fattade även han att han skulle ligga på rygg. Men så är han ju kille, han glömmer fort vad vi gjorde. Vi får se om han kommer ihåg idag. :P 


Av Crissi - 16 januari 2011 00:09

Hade sjukt kul igår!! Eller jag, en bra bit in på idag också, eller nejföresten, nu har klockan redan hunnit bli över 00:00, så för att vara exakt så hade jag sjukt kul i förgår och en bit in på igår. :P 

Hehe, rörig? I fredess hade vi fest, födelsedagsfest för mig och jag hade så skoj! Så blev det kanske lite tydligare. :) 


Emelie och Macke kom upp från Skåneland. Det är sjukt kul att träffa dem. Emelie är ett energiknipe och bara sprudlar av glädje alltid. :) 
Det var självklart underbart kul att träffa de andra också, Malin, Mattias och Emil, men de träffar jag lite oftare. :)  Ja, Balou var också med, honom får jag inte glömma! Sen kom Fannys med på bowlingen. Och så Andy såklart, men han är ju här mest hela tiden. 

Först var vi här och åt lite goda snax, Andy fixade likadana sånna goda små snittar som han gjorde på min födelsedag, och så skålade vi i lite bubbel. 
Sen åt vi middag. Efter middagen höll jag på att glömma efterrätten. Snacka om förvirrad! Alla som känner mig vet att det är marängsviss till efterrätt när jag fyller år! Bara tanken på att jag skulle missa den är ju helt befängt! Fett och socker, en fantastisk kombination som bara inte kan bli fel! Vad är det för magiskt med dessa två saker? Mmmm...

Fram med den och äta den snabbt, för sen skulle vi in till stan och bowla. Emil skulle hämta upp Fanny på stationen också, så vi fick äta ganska fort för att inte missa henne. 

Men vi kom in och bowlade. Har inte bowlat på hur många år som helst! Det var döskoj!  Timmen gick alldeles för snabbt bara! Så när den var slut så hade vi ju inte fått nog. Några droppade av, men ett tappert gäng åkte tillbaka till oss och fortsatte med Wii:et. :) 

Där är det lätt att fastna! Klockan 06:15 gick jag och lade mig. Det var länge sedan jag höll på så länge!! Men jag hade en rysligt bra dag! Tänk vad lite vin och gott sällskap kan göra! 


Jag startade föresten en utmaning i torsdess på facebook. 

Det var egentligen Elisabeth som kom på förslaget för ett tag sedan, men så kom hon inte till skott så jag slog slag i saken. 

Alla djurägare (fick ända till det från att bara ha skrivit hundägare, men Emelie klickar ju sin katt), fick vara med. Man får en vecka på sig att göra utmaningen som är klickerbaserad. Veckans trix blev lära hunden att ligga på rygg. Man får gärna diskutera under veckan, fota eller filma. Det är tänkt som en sporre, eller inspiration. 

Nästa vecka får gärna någon annan hitta på ett nytt moment eller trix. 

Alla som läser detta får också gärna vara med. :) 


Jag körde ett litet pass med Pippi i torsdess. Det gick inte så bra först, men sen så, gick det bättre. När jag hade kommit på att vi kunde använda bädden för att lättare få fram önskat beteende samt att jag började tänka på var jag placerade min belöning så blev det rätt bra. :) 



Av Crissi - 12 januari 2011 22:05

Ingen vanlig dag i alla fall! :) 

Har en helt underbar födelsedag! 


Blev väckt (tidigt!) imorse med sång och frukost på sängen. :) 

Andy kom med paketer, ballonger och serpentiner. Han vet hur jag vill ha det! Han är bäst! 

Fick ett sjukt snyggt alfabet till min bigshot (scrapbookingprylar)!! :D 

Fick även presentkort i scrapaffär. :) 

Hade fått post från mamma också med pengar till en scrapdag, kurs eller träff. Crissi i paradiset med andra ord! 


Sen bar det in till stan för att ta en dubbel körlektion. Jag var en aning labil och fick värsta utbrottet. Stackars min lilla söta lärare. Men jag var i alla fall inte arg på honom, utan bara jävligt irriterad och besviken på mig själv! Skulle på allvar behöva gå en kurs i hur man sätter upp bra mål. Mål som inte är för lätta, men framförallt, mål som är realistiska! Jag kanske inte är superwoman trots allt?! Kan det verkligen vara så?! Jag är kanske inte född med all information färdiglagrad? Jag kanske får göra fel? Han tyckte i alla fall att jag skulle komma ner på jorden och inte ha så höga kvav på mig själv. Ska bara klura ut hur man gör. 


Jag tyckte gott han kunde klicka mig. Sa till honom att om jag fick godis varje gång jag gör rätt istället för att han ska påpeka felen så kommer jag bli mycket bättre! Så hade vi en diskussion om man lär sig av sina misslyckanden eller av sina lyckanden. :) 
Jag tyckte att nästa gång tar jag med mig klickern (som han fick testklicka idag) och så tar han med sig saltlakrids. För om hundarna kan lära sig med klickern så borde ju jag kunna!

Han är ju för söt, för när jag hade pluggat min teori klart och skulle gå så stoppade han mig i dörren och gick in om hämtade lakrids till mig och sa att jag hade varit duktig. Hehe. Han är faktiskt väldigt bra!


Sen var jag och Andy och lunchade. Mys!

Gick en sväng på Eurostop, det tar ju inte så lång tid... För att sen ta bussen hem till hundarna.


(fortsätter inlägget idag 13/1)

När jag kom hem hade jag fått mer post. Från VOV pedagogik och lilla mamma. :) 

Fick ett presentkort på en clinic med Kenth Svertberg!!! Så jäkla skoj! Och lite läskigt... Tankarna kommer direkt att jag inte är så duktig. Men jag kanske blir. :P 


När Andy kommer hem har han köpt en röd ros till mig, har planerat för en god middag och kommer med mer paketer! Det är så jäkla skoj med paketer! :) 

Andy är så söt när han fixar! 

Passar på att köra ett litet klickerpass med Pippi när Andy fixar med maten. Så skönt att inte behöva tänka på den! 
Gott som tusan blev det också! Förätten är en god ostgegga och lufttorkat kött på bröd. Mmm!

Sen blir det grillad fläskfilé som är baconlindad, haloumi, paprika, svamp mm.

Hade en helt underbar dag! :)




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards