lurvtussarna

Direktlänk till inlägg 30 december 2010

2010 del 4 Jennies år.

Av Crissi - 30 december 2010 23:27

Jennies år har varit lite som en berg och dalbana. Så är det alltid med Jennie, det är hennes charm! 
Min älskade lilla trasselsudd! Det som är kul med Jennie är att trots sin ålder så blir man fortfarande överraskad och man vet aldrig var man har henne! :)
Jennie går sin egen väg och alla andra får anpassa sig efter henne.


Under året som gått har vi tränat en hel del rallylydnad.
Vi har kommit upp i avancerad klass och har där ett godkänt resultat. Vi har fått stå på prispallen ett flertal gånger vilket så klart är jättekul! Vi har även fått smaka på motgångar och blivit diskade då Jennie tyckt att köttbullarna på banan varit aldeless för goda! :)


Vi har tränat en del viltspår och ÄNTLIGEN har vi kommit iväg och gjort ett anlagstest. Något jag funderat på länge. Jennie blev med bravur godkänd! Hon är en riktig liten spårstjärna! :) Synd bara att hon är så skotträdd så vi inte kan komma vidare på tävingar. Men vi har fortsatt att spåra en hel del hemma för Jennies skull.


Jennie har även fått vara med och testa valla får. Men även i fårfållan är Jennie som hon är mest. Hon gör det som passar henne på sitt sätt. Kom inte och säg åt henne hur det ska göras, för då kan du lika gärna göra det själv! Det är skoj en stund, sen är det roligare att leka med  instruktören och kopplet! :) 
Jennie blev tyvärr inte godkänd på vallanlagstestet.


Jag och Jennie var iväg på en lydnadskurs. Det var såå kul! Vi fick massa bra tips och jag och Jennie har verkligen hittat tillbaka till lydnaden och det roliga ,med den träningen under året!  


Jennie var också med lite på prova-på-brukshelgen. Hon fick göra några övningar och hon hängde glatt på! Hon gillar fortfarande att få vara med och träna och ibland tror man nästan att hon är en valp. :P 


Vi har klickertränat en del under året och hon har blivit riktigt duktig på att bjuda på nya saker och inte tröttna så fort och gå så fort hon får lite motstånd. 
Hon har lärt sig att gå in i buren bl a.
det jag är mest stolt över är att hon lärt sig att backa! Det har vi tragglat länge och haft en hel del problem med. Men det har börjat lossna och hon har börja gå bakåt istället för att skutta. Vi har en del kvar att jobba på, med det känns bra. :) 


Mitt absolut största mål för Jennie nästa år är att (1.) hon ska må bra! Hon ska inte behöva ha ont i onödan och hon ska vara lycklig. 

Hon ska få sin (2.) egentid när bara hon och jag gör saker. 

(3.)Träna och hålla igång så mycket som Jennie vill och trivs med.

Nu har vi hittat (4.) glädjen igen i träningen, den vill vi behålla! 

Jag skulle vilja testa att (5.) starta i lydnadsklass 1 en gång till med henne. hade varit kul att känna av var vi är. 

Om det är möjligt och Jennie mår bra skulle jag vilja (6.) få två godkända tävlingar till i rallylydnaden i avancerad klass. 

Fortsätta (7.) klickerträna och lära henne nya saker. 


Jag har accepterat att allt måste få vara på hennes vis och hennes villkor. Ibland kanske det blir lite väl mycket på hennes villkor och hon har nog blivit lite väl bortskämd på senare dar. Men det känns ändå rätt okej. Det är rätt skönt att det får vara så. Det känns väldigt bra att ha skaffat Pippi som en avlastning, att jag får utlopp för allt jag vill göra med henne och sen behöver Jennie bara göra det hon vill och kan. :) 

Jennie kommer alltid vara nummer 1, min första egna hund liksom. Hon är så jäkla speciell och udda. Hon kan göra en riktigt irriterad ibland, men lika förvånad och lycklig ibland. Hon har mycket karaktär och är helt enkelt unik! Kommer aldrig få en Jennie till!! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Crissi - 20 februari 2013 15:34


 Hoppas på turen. Turen att vinna ett presentkort på Halmstad Hundsim. Ni kan också vara med. Klicka på bilden så kommer ni till tävlingen.      ...

Av Crissi - 5 februari 2013 15:54

Igår hade vi avslutning på platsliggningskursen för Hanna.  Kursen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, hade tänkt gå med både Jennie och Pippi. Men då kursen hamnade precis brevid ett IPO-gäng som låter VÄLDIGT mycket så blev det lite för bra...

Av Crissi - 25 januari 2013 22:18

Jag förstår inte riktigt varför en del hela tiden måste välja sida. Väljer man att gilla en sak så tycks det per automatik vara så att man måste ogilla motsatsen eller alternativen.    Så känner jag ibland med en del hundsporter som finns. Som nä...

Av Crissi - 19 januari 2013 01:20

Min hjärna känns helt seg just nu. Lite som att den badar i kolasås. Tyvärr känns den så allt oftare nu för tiden, vet inte om det har varit ovanligt mycket tankar som trängs i den eller om det är den här nya höga åldern som infann sig för ett par da...

Av Crissi - 18 januari 2013 00:29

I tisdags vilade vi, men igår var Pippi bra igen så på kvällen åkte vi på platsliggningskursen. Första passet körde vi hakan i backen när jag lämnar henne. Hon har haft en tendens att lägga den fint i backen när jag står vid henne, men sen lyfta när ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards