lurvtussarna

Direktlänk till inlägg 30 december 2010

2010 del 3 Pippis år.

Av Crissi - 30 december 2010 22:12

Pippi har hunnit med en hel del på sitt första år. Och ändå har vi inte hunnit allt som jag hade tänkt, önskat eller velat. Men det blir ju inte alltid som man tänker sig. 


Pippi har fått träffa får vid några tillfällen och testat på att valla. Har varit på några olika ställen vid några olika tillfällen med lite olika känslor och upplevelser. Det var väldigt olika ställen, på det ena stället fick hon väldigt fina lovord och hon tyckte det var såå kul! Där var bra krut i lilla damen! Dit åkte vi igen på ett tvådagarsläger och tränade en del. Det är så underbart att få se dem göra det som de är avlade för att göra. 
Sen testade vi ett annat ställe, men en helt annan stil. Jag fick inte alls samma känsla och jag tror inte Pippi upplevde det som att hon vallade. Som novis undrar jag om det är det som kallas lydnadsvallning?! Hon gick där och gjorde vad jag sa till henne, men det var inte den där coola känslan.


Vi har varit på två utställningar.

En liten valputställning i Varberg (om jag minns rätt), mest för övningens skull. Vi var ensamma i rasen och kom ju då etta, men fick tyvärr inget HP. Hon skötte sig dock väldigt fint, hon fick fin kritik och det var nyttig träning. 
Sen var vi i Lund, på Pippis första officiella utställning. Jag tror det var fyra stycken i klassen och Pippi blev tvåa. 

Även här skötte hon sig bra, hon ville dock vakta vår plats lite väl mycket. Hon fick fin kritik och jag var jättenöjd över vår känsla. Hon verkade tycka att det var rätt skoj. 


Vi har under året gått en tävlingsförberedande valpkurs. En helt underbar kurs som var sjukt bra!! Den var så inspirerande och skojig! Vi fick många bra grunder som vi kommer ha nytta av hela livet. 


Vi har även varit på en prova på helg där vi fick testa bruksspår ena dagen och sök andra dagen. 

En jätteskoj helg! Skulle absolut vilja fortsätta med detta! 


En kväll var vi och testade uppletande. 


En annan kväll fick jag och Pippi en privatlektion för två väldigt duktiga instruktörer i brukslydnad. Väldigt givande och fick fick med oss en massa nya tips på hur vi kunde gå vidare. 


Har klickertränat Pippi en del. Hon är så sjukt rolig att klicka!! 

Vi har bl a klickat lägga huvudet i backen, backa, backa upp på låda, hoppa rätt upp i luften, dutta med nosen i handen, början till ett framförgående, hämta saker och gå in i buren.


En sak som vi har lagt mycket energi på är hennes vilja att äga och vakta saker. Jag är rysligt stolt över hur långt vi kommit faktiskt. Nu kan hon hämta saker och komma med dem till mig, något som verkade omöjlig för ett tag sedan. Det satt verkligen långt inne, hon ville hellre ha sakerna själv. Hon har fått lite regler och är duktig på att inte ta saker utan lov och släpper fint på "loss".


Jag har fått den lilla hunden som jag länge drömt om, en kelig hund! Har aldrig haft en så kelig hund innan. Har fått tvångskela alla de andra. :P 
Hon vill ligga väldigt nära! Hon hade gärna krypit in under skinnet om hon hade kunnat! Hon kommer och tröstar en om man är ledsen och hon är alltid med som ens skugga.

Hon är en ganska lätt hund. Hon kan lätt gå upp i varv, men det blir bättre och bättre. När man kommer bort och är ute så kan hon stissa upp sig, och bli jobbig i kopplet. Men är vi inne hos någon så finner hon sig snabbt och lägger sig.

Hon kan reagera mycket, bli rädd och låta en del, men kommer snabbt över det, är nyfiken och undersöker.

Jag trodde aussien skulle bli stissig och jobbig att ha att göra med om de inte fick rätt mycket sysselsättning med jämna mellanrum. Men om jag varit dålig så finner hon sig i ett par dagar utan något speciellt.  Hon är en helt fantastisk liten hund!! Jag tycker hon fungerar väldigt bra i vardagen. Hon är duktig, men busig. Tycker hon är rätt lugn för att vara så ung. Hon har inte tuggat sönder många saker och hon fungerar bra att lämna ensam. Hon har blivit en så naturlig del i vår familj. Känns som vi haft henne jättelänge. Älskar henne sjukt mycket!! 

Hon är så vacker och söt! Kan inte titta mig mätt på henne! 


Pippi har väldigt lätt för att lära. Hon älskar att träna! Hon har en väldig potensial och ibland får jag så dåligt samvete för att vi inte tränar mer, eller har kommit längre. Det känns inte riktigt som att jag kan utnyttja hela hennes kapacitet. Hon är för bra för mig. 

Jag har för dåligt disiplin på mig själv och för dåliga rutiner. Tappar liksom motivationen och lusten ibland och det går verkligen i vågor. 

Har lite svårt att hålla ihop henne ibland också. Hon blir lätt splittrad och det tar en stund att få henne fokuserad och motiverad, sen gäller det att hålla den fokusen. Hon tappar den lätt. Men det kanske blir bättre med tiden också. 


Jag är väldigt dålig på att sätta mål. Är dålig på att leva upp till målen och bli nöjd med resultatet. 

Men mina mål för oss till nästa år är att (1.) behålla känslan. Jag får inte glömma den! Så länga vi har kul är det bra! Vi får inte börja tävla på bekostnad av glädjen eller känslan. Just nu har vi en skön känsla ihop och den vill jag ha kvar. 

Jag får inte glömma att (2.)leka och ha skoj ihop med henne bara för att hon inte är valp längre. Det är så viktigt, men ändå lätt att man kommer in i en tråkvardag och glömmer att ta sig tid till att ha kul. 

(3.)Att ge Pippi egentid. Att inte alltid ta alla hundarna, utan ta ut bara Pippi på promenad, lekstund eller träning. De är individer och behöver sin tid. 

(4.)Att träna varannan dag. Helst varje dag, men det tror jag inte jag kan hålla. Så varannan är nog mer realistiskt. 

(5.)Att träna mer personspår. Hur ofta vet jag inte, men så hon blir säker på i alla fall ett apellspår. 

Blir hon säker i personspåret och håller sig till det spåret hon går gå fast det kommer korsande viltspår, så vill jag börja även med (6.) viltspåret. 

Att gå någon kul (7.) kurs ihop eller ta privatlektioner så vi kommer vidare och utvecklas i vår träning. 

Om jag håller alla dessa punkterna så borde vi kanske klara av(8.) att starta i lydnadsklass 1 under året som kommer.
Skulle vilja (9.) fortsätta med vallningen också. Ska försöka komma iväg och kolla in ett tredje sätt att valla hos en tredje person. gillar att få många olika intryck för att bilda mig en uppfattning.  
(10. )Fortsätta klickerträningen och lära in nya saker. 

Men viktigast av alla är så klart att Pippi är frisk och mår bra! 

Vi ska även under året HD-röntga, ögonlysa och göra MH-test. 


Kanske fåniga mål för många. Kanske skulle stå mer tävlingsmål... Men det är klart att jag skulle vilja ha fina meriter också, och tävla. Men jag kan inte lägga all fokusen på tävlingen, då tappar jag allt det där andra. Har testat det innan. Nu ska jag testa lägga fokus på de mer grundläggande sakerna så kanske tävlingarna kommer av sig självt. Och gör de inte det så får vi ta det nästa år. 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Crissi - 20 februari 2013 15:34


 Hoppas på turen. Turen att vinna ett presentkort på Halmstad Hundsim. Ni kan också vara med. Klicka på bilden så kommer ni till tävlingen.      ...

Av Crissi - 5 februari 2013 15:54

Igår hade vi avslutning på platsliggningskursen för Hanna.  Kursen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, hade tänkt gå med både Jennie och Pippi. Men då kursen hamnade precis brevid ett IPO-gäng som låter VÄLDIGT mycket så blev det lite för bra...

Av Crissi - 25 januari 2013 22:18

Jag förstår inte riktigt varför en del hela tiden måste välja sida. Väljer man att gilla en sak så tycks det per automatik vara så att man måste ogilla motsatsen eller alternativen.    Så känner jag ibland med en del hundsporter som finns. Som nä...

Av Crissi - 19 januari 2013 01:20

Min hjärna känns helt seg just nu. Lite som att den badar i kolasås. Tyvärr känns den så allt oftare nu för tiden, vet inte om det har varit ovanligt mycket tankar som trängs i den eller om det är den här nya höga åldern som infann sig för ett par da...

Av Crissi - 18 januari 2013 00:29

I tisdags vilade vi, men igår var Pippi bra igen så på kvällen åkte vi på platsliggningskursen. Första passet körde vi hakan i backen när jag lämnar henne. Hon har haft en tendens att lägga den fint i backen när jag står vid henne, men sen lyfta när ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards