lurvtussarna

Direktlänk till inlägg 30 november 2010

Skrytdag.

Av Crissi - 30 november 2010 16:51

VARNING!! Idag blir det ett skrytinlägg! ;) 


Kan inte låta bli idag, är såå stolt över mina små flickor, men framförallt över lilla Pippi! 

Vi gick bort till veterinären idag för att vaccinera henne. Kan dock erkänna att jag har varit lite väl lat på sista tiden och tagit alla tre hundarna när jag varit ute. Det var väldigt mysigt att bara gå med Pippi. Det tyckte nog hon med. :) Hon var väldigt duktig, gick finare än vanligt och lyckades tigga till sig en hel del godis. Fördelen med att det är halt ute är att man kan inte slarva, hundarna måste helt enkelt gå fint i kopplet. Fast jag har faktiskt köpt mig sådana där små dubbar som man sätter på skorna,supertantigt, jag vet!! Jag skäms lite när jag har de på mig, öppnar dörren och tittar lite så att ingen ser mig innan jag smyger ut... Hihi

Men, de är faktiskt ganska bra när det är isgata ute. (Ett litet sidospår) 


Veterinären har sin klinik i en villa, där är inte så gott om plats. När vi kom in i väntrummet så sitter där en gigantisk rottweilerhane med sin husse. Den var otroligt vacker (hunden alltså, hussen var inte alls i min smak)! Den hade ett stort biffigt runt huvud och fina muskler. Den var 11 månader och tyckte att Pippi var väldigt intressant! Hussen satt och snackade i telefon och hade noll koll! Han hade hunden i en ganska kort kedja, men tillräckligt lång för att den skulle kunna tränga upp mig och Pippi i ett hörn.Där stod han och glodde och skällde på oss. Vi kunde inte ta oss någon stans. 

Nu var Pippi såå duktig! Hon tyckte så klart att det var väldigt jobbigt, och öronen låg bakåt. Jag satte mitt ben mellan henne och hunden och matade henne och hon skötte sig så fint! Han försvann in i ett rum rätt snabbt och då lade sig Pippi direkt med ryggen mot utgången. Chock nummer två för mig att hon kunde slappna av direkt och inte ligga på helspänn med nosen mot dörren. 

Sen kom en ny hund in i rummet, en gammal labbe på 11år. Även nu sköter hon sig fint, hon morrade till lite, men blev tyst när jag lockade på henne, sen lade hon sig igen. Hon kunde lika gärna tagit ut sin stress på den nya hunden men det gjorde hon inte. :) 

Sen kom biffhunden ut igen, den gamla hunden hade inte riktigt lika mycket tålamod med den, den visade hela garnityren och morrade högljutt mot den! Då ställer sig hussen mitt i detta lilla rum, med mig på ena sidan och den andra hunden på andra. Så sätter han sin hund i handtaget på en innerdörr och ställer sig och plockar med sina saker och sin ryggsäck. Skötaren får komma och ta hans hund, för den håller på att dra av innerdörren. Snacka om noll koll hos den där killen! 

Det var vår tur men jag tänker inte utsätta Pippi för att gå mellan de där hundarna och ber om att få vänta. Det var de ju i alla fall snälla och förstod. Till sist fattar han att han är i vägen och masar sig ut. 


Väl inne i rummet så är Pippi pigg och glad igen och pussar skötaren. :) 
Jag ber veterinären kolla Pippis tände så att allt sitter som det ska. Tänkte nämligen ta bort det tandtillägget som jag köpt till hennes försäkring. Hade det mest för om något skulle växa fel vid tandbytet.

Hon tar sitt uppdrag på allvar och gräver djupt och länge i Pippis mun och räknar alla tänder. Lilla Pippi tycker det är lite äckligt, men sitter snällt kvar och låter henne titta (superstolt!). Pippi fick sitta kvar en stund på bordet och äta godis och vi kunde gå därifrån med gott humör och en matte som var säkert en meter längre och såå stolt över sin lilla Pippi! 


När jag kom hem tog jag ut Dogge och Jennie en sväng. Och Jennie var så taggad! Hon går som en klocka och bara tittar på mig efter lek och belöning. Hon är så underbar när hon är på det där busiga humöret. Var ju bara tvungen att stanna till i parken och träna lite med henne. 

Vi tränade lite fotgående och den motivationen som vi saknat länge fanns verkligen där. Det glittrade i ögonen och de bara skrek "MER!". Underbart! Tror aldrig hon har gått så fint som hon har gjort den sista tiden. Var har detta funnits hela tiden? 

Vi körde några inkallningar också, ett av hennes favoritmoment! Kunde inte låta bli att träna några snabba lägganden heller, man får ju passa på när hon är så taggad och man får tillfälle att belöna några riktigt snabba. Vet bara inte hur jag ska få fram den där lusten när den inte finns där. Ibland får jag henne bara inte att kasta sig ner sådär. 


Jag är ledsen, men idag var jag bara tvungen att skryta om mina små tjejer, de överraskade mig verkligen och det är så underbart!! :) 




 
 
Elisabeth o de blå

Elisabeth o de blå

30 november 2010 20:24

Visst blir man sååå glad när de sköter sig så och gör en stolt!!!!! Då inser man att något bra har man gjort hihi!
Men jävligt korkad kille måste jag ju säga....men han behövde väl e stor rottis för att väga upp sin lilla hjärna...
Det där med "spikar" under skorna var ett bra tips. Kan lova att kombinationen gympaskor och isig cykelbana inte var bra idag! Och tyvärr har jag ju emellanåt draghundar...så måste nog ta tag i det på allvar nu annars kommer nån stå på huvudet! och jag vill inte att det ska vara jag iaf!!!

kram

http://merlinomio.wordpress.com

 
Emelie

Emelie

2 december 2010 13:07

Man får skryta :) Roligt att det gick så bra! :D
Jag saknar vovvarna när jag läser om dom här... Alla tre, de har blivit mina polare ju! :P
Kram

http://emelieochpyssel.blogspot.com

 
Liza, Lotus & Pax

Liza, Lotus & Pax

2 december 2010 22:09

Kul att det gick bra hos vet. men trist m folk som inte ens håller ordning på sig egen hund när det är så trångt, det kunde ju blivit bråk om nu inte din hund skött sig!
Ja, det hade varit jätteskoj, jag vet inte riktigt hur du jobbar osv. men säg en dag/tid som passar dig så!

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

 
Tila

Tila

3 december 2010 17:02

Ibland är det riktigt skönt att skryta och det känns som detta är ett sådant tillfälle :)

http://kennelblagul.blogspot.com

 
Therese

Therese

9 december 2010 13:17

Klart att du ska skryta om dina tjejer när dom är duktiga.

Tack för komplimangerna om divas filmer och slalomen.
Ja vi har ju kommit en bit men är långt i från startklara vilket är vårt mål =)
Tycker inte du ska känna så..
Lägger inte upp filmer på diva för att klanka ner på någon. Snarare tvärt om.. Vill man ju peppa andra till att oxå träna =)

O prisväggen ser man ju inte äns hela hehe.. Hänger många rosetter där =) Kanske skulle ta en bild och lägga upp på dom så du får se allihopa fniss...
Kul att det går så bra med din flicka..
Hur gick det med den här aussie träffen? Funderat något mer på det ?

Ha det bra kram från oss

http://www.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Crissi - 20 februari 2013 15:34


 Hoppas på turen. Turen att vinna ett presentkort på Halmstad Hundsim. Ni kan också vara med. Klicka på bilden så kommer ni till tävlingen.      ...

Av Crissi - 5 februari 2013 15:54

Igår hade vi avslutning på platsliggningskursen för Hanna.  Kursen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, hade tänkt gå med både Jennie och Pippi. Men då kursen hamnade precis brevid ett IPO-gäng som låter VÄLDIGT mycket så blev det lite för bra...

Av Crissi - 25 januari 2013 22:18

Jag förstår inte riktigt varför en del hela tiden måste välja sida. Väljer man att gilla en sak så tycks det per automatik vara så att man måste ogilla motsatsen eller alternativen.    Så känner jag ibland med en del hundsporter som finns. Som nä...

Av Crissi - 19 januari 2013 01:20

Min hjärna känns helt seg just nu. Lite som att den badar i kolasås. Tyvärr känns den så allt oftare nu för tiden, vet inte om det har varit ovanligt mycket tankar som trängs i den eller om det är den här nya höga åldern som infann sig för ett par da...

Av Crissi - 18 januari 2013 00:29

I tisdags vilade vi, men igår var Pippi bra igen så på kvällen åkte vi på platsliggningskursen. Första passet körde vi hakan i backen när jag lämnar henne. Hon har haft en tendens att lägga den fint i backen när jag står vid henne, men sen lyfta när ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards