lurvtussarna

Alla inlägg den 7 oktober 2010

Av Crissi - 7 oktober 2010 01:42

I söndess var vi hela dagen i skogen. Så underbart!

Först var det valpkurser. Vi skulle samlas på ett ställe och lägga lite nybörjarspår så de fick testa och se lite hur det kan gå till. Hade Anne till min hjälp som tävlar i bruks.

Det blev lite rörigt till att börja med. Det var många som ville ha plats i skogen, men det löste sig bra.

Valpar och ägare var jätteduktiga! Många tyckte det var kul och ville fortsätta med spår. Det är kul!

I den första gruppen är där en som hållt på med bruks. Hon tog ut sin gamla tik och visade lite hur uppletande kan gå till. De som ville testa fick sen testa det.

I den andra gruppen så fick Jennie visa uppletande. Jennie som aldrig har tävlat i bruks. :P Men hon är duktig! Fast vi inte gjort det på rysligt länge så visste hon precis, leta saker i skogen är kul! :) Det var nog första gången det var någon annan som lagt ut någon annans prylar också. Men hon tog dem klockrent. Hon har kanske inte världens snyggaste utskick (hon sicksackar lite) och hon har inte världens snyggaste avlämnanden. Men det tycker jag inte gör så mycket. Det är ett kul sätt att aktivera hunden i skogen så den får använda nosen, och kursarna fick lite inspiration.


När kursarna åkt hem så åkte vi in en bit i skogen. Jag lade ett spår till Pippi. Men jag är ju lite förvirrad, det gick inte så bra och jag kom inte ihåg vart jag hade gått. Hade inte markerat så bra heller. :P


Hade lagt ett spår till Dogge också. Han gick sitt klockrent!! Han är en gud på att spåra! Det är så kul att se honom!


Lade ett litet nytt spår till Pippi och det gick jättebra! :)

Hon är också duktig på att spåra, men vi har inte gjort det så mycket. Aldeless för lite faktiskt! Men vinklarna tar hon väldigt fint. Kan nog bli bra!


Sen sprang vi runt och busade och hade oss. Klättrade upp och ner i slänterna och gömde oss. Vi var verkligen ute från morgon till kväll. Sen var hundarna nöjda.

Måste säga att de var rysligt duktiga i bilen också med massa hundar och folk springades utanför. Det är såå skönt att de kan slappna av där!



Idag hade vi avslutning på valpkursen.

De är så söta mina kursare! Den första gruppen hade köpt en fin present till mig. Jag fick choklad från Peter Beijer. Det är SÅÅÅ gott!! Måste gömma den så den finns kvar när jag kommer hem från Stockholm. Fick också ett kort med en fin liten dikt som en av de skrivit till mig. Det är roligt när de är så nöjda och visar sin uppskattning så. :) En av dem hade bakat muffins som hon bkjöd på också. Rysligt goda muffins!

De har verkligen blivit duktiga också, är riktigt stolt. Stora framsteg från första gången!

Den andra gruppen var också jättenöjda. En av dem bjöd på choklad för det var hundens födelsedag, dagen till ära. :)

Jag hade köpt lite goda chokladtårtor som vi fikade på, de fick diplom och skriva utvärderingar. Innan på praktiken så fick de gå tipsrunda med frågor som knöt an till kursen. De fick även gå en liten bana där de skulle balansera en potatis på en sked, hunden fick ju då inte dra i kopplet. Sen skulle de kalla in mellan två burkar med godis, och sen göra några övningar med lös hund. Det gick superbra!


Imorgon bär det av mot Stockholm.

Kommer sakna hundarna sååå mycket! De ska vara hemma med husse. Lilla Pippi började löpa igår. Och hon är om möjligt ännu mer klängig och kelen...



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards